- Психолого-педагогічний проект «Мультимодальний підхід до спільної роботи дошкільного навчального закладу та школи»
Керівники проекту: Зелена Вікторія
Анатоліївна, завідувач ДНЗ № 163
Склад творчої групи:
Ісаєва Христина Сергіївна, психолог ДНЗ № 163
Цурік Ірина Анатоліївна, вчитель СШ №66
Матеріали Проекту були використані та сертифіковані на ІІ
Регіональній конференції «Нова українська школа: теорія і практика», що
проходила 23.02. 2018 року В Маріупольському державному університеті
Затверджено педагогічною радою комунального дошкільного
закладу № 163 «Квіточка» від 22 лютого 2018 року, протокол № 3.
Завідувач
ДНЗ № 163
В.А.Зелена
Анотація. Час випуску до
школи – додатковий привід замислитися, поміркувати, чи все ми робимо, щоб
перехід до шкільного життя став безболісним продовженням гармонійного і
радісного дитинства. Про це дбаємо ми – педагоги дитячого садка і школи.
Сумісне рішення педагогів модернізувати роботу дитячого клубу ДНЗ № 163 «Кобзарики-дошколярики»
під час навчання дітей у першому класі СШ № 66, ми розуміємо як продовження
радісного дитинства наших випускників і первачків.
Мета. Збагачення досвіду взаємодії дітей 5-7 років з
соціальним оточенням через організацію музичного дитячого клубу
«Кобзарики-школярики» із використанням мультимодального підходу.
Завдання:
- Використовувати шляхи
оновлення дошкільної і перебудови початкової освіти з метою її гуманізації та
індивідуалізації;
- Впроваджувати систему
безперервного навчання, що забезпечує поступальний розвиток дитини, її успішне
навчання і виховання на основі зв’язку та узгодженості компонентів освіти
(завдань, цілей, змісту, методів );
- Впроваджувати інноваційні форми
організації освітнього процесу – дитячого клубу «Кобзарики-школярики», який
минулі дошкільники відвідували в дошкільному навчальному закладі;
- Створити
психолого-педагогічні умови, що забезпечують сприятливий перебіг процесу
адаптації першокласників до шкільного навчання (природність переходу з дитячого
садка в школу).
Актуальність. Діти
навчаються і отримують знання (без знання особистість неповноцінна) в
організованому освітньому середовищі з використанням інноваційних технологій.
Мультимодальна арт-педагогіка – інноваційна освітня технологія гармонізації
особистісного розвитку дітей у контексті системи «Я – соціум – природа –
культура» через сприйняття творів мистецтва та власної музичної творчості малюків.
Мультимодальний підхід передбачає синкретичне поєднання різних видів
мистецтва: літературного, театрального, музичного образотворчого. Наскрізна
домінантна лінія авторській проекту та програми – музейна педагогіка.
База реалізації проекту: школа № 66 та ДНЗ № 163
Учасники проекту: дошкільники та випускники дитячого садка – учні перших класів школи, їх
батьки
Співучасники проекту: психолог ДНЗ № 163 Ісаєва К.С., вчителі
перших класів СШ № 66
Термін реалізації проекту: 2018-2019 навчальний рік
Теоретична база.
Матеріали Проекту складено відповідно до:
1)
Плану спільної роботи педагогічних колективів
спеціалізованої ЗОШ № 66 та ДНЗ № 163 Департаменту освіти Маріупольської
міської ради на 2017-2018 навчальний рік
2)
Вимог освітньої програми «Впевнений старт»
(2017 рік), Базового компонента дошкільної освіти як державного освітнього
стандарту.
Пояснювальна
записка
Збагачення досвіду взаємодії дітей 5-7 років з соціальним оточенням через
організацію дитячого клубу «Кобзарики-школярики» є природним та специфічно
дитячим видом діяльності, яка формує відповідні життєві компетентності та
якості психологічної зрілості.
Зміст програмових завдань кожного розділу проекту відображає комплексний
підхід до процесу формування особистісних досягнень дитини: емоційно-ціннісне ставлення, знання,
вміння. Реалізація цих завдань спрямована на комплексний особистий розвиток,
життєву компетентність дитини. Провідним видом діяльності є комунікативна –
спілкування з однолітками та дорослими, пізнавально-дослідницька, ігрова,
музично-естетична.
За концептуальними засадам проект втілює прогресивні концептуальні підходи,
нові форми організації дитячої творчої діяльності.
За спрямованістю і наповненням проект є комплексним. Адже окреслює комплекс
функцій і змістових напрямів організації діяльності дітей 5- 7 років:
-
дослідницька
діяльність;
-
методи музейної
педагогіки;
-
патріотичне
виховання;
-
музично-виконавська
діяльність.
За рівнем упровадження розраховано для використання у практиці дошкільної
освіти та освіти першокласників незалежно від підпорядкування, типів та форм
власності, а також для інших форм здобуття дошкільної і початкової освіти.
Реалізація проекту передбачає діяльний підхід. Головне завдання педагога –
організувати музично-виконавчу творчість у специфічно дитячих видах діяльності.
Пріоритетними для вирішення творчих завдань є такі форми,методи, засоби
освітньої роботи з дітьми:
-
інтегровані,
комплексні заняття з використанням синтезу мистецтв;
-
клуб гри на
музичних інструментах;
-
вправи-імітації;
-
заняття-досліди;
-
гра в
інструментальному ансамблі, оркестрі дитячих інструментів;
-
виготовлення
музейних експонатів для виставок-презентацій у приміщенні освітнього закладу;
-
Заняття клубу разом
з батьками «Разом у оркестрі», «Музей одного образу».
Художньо-естетична діяльність дітей, пов’язана із сприйманням творів мистецтва:
музичних п’єс та пісень, українських казок, віршів, малих форм українського
фольклору, творів живопису.
Художньо-естетичний розвиток здійснюється під час
слухання, співу, грі на дитячих музичних інструментах, малювання та аплікації. Пріоритетним
видом діяльності на заняттях клубу є музично-виконавська – гра у
інструментальних ансамблях, оркестрах, спів.
Програма занять за проектом розрахована на 4 заняття в місяць: вересень, жовтень,
листопад, січень, березень, квітень поточного навчального року (24 години).
Освітні завдання
Розвивати: здатність
естетично насолоджуватися звучанням музичних інструментів, вміння радіти власні
спроможності, відчуття своєї єдності з однолітками, самостійної гри дітей в
оркестрі, відчуття оркестру (команди).
Навчати: навичок гри на
ударно-шумових дитячих музичних інструментах, вмінню грати разом в ансамблі та
оркестрі (6-12 дітей), своєчасно вступати та закінчувати гру, дотримуватися
загальної динаміки, ритму, відтворювати динамічні та темпові відтінки
відповідно до характеру твору, супроводжувати гру власним співом, акомпанувати
пісням під час розваг.
Заохочувати/зацікавлювати:
прояви музично-сенсорних та творчих здібностей дітей, творчій активності, уяви
та фантазії, беручи до уваги зацікавленість дитини певним музичним
інструментом.
Створювати умови: а) для набуття досвіду використання дитячих струнних (цимбали, арфа),
духових (сопілка), музичного трикутника, дзвіночків, шумових інструментів;
б) для збагачення музичного досвіду сприймання дітьми зразків
української народної музики, інструментальних та вокальних творів
композиторів-класиків, сучасних авторів, слухання урочистих пісень;
в) для вправляння дитини в індивідуальному та груповому співі.
Розділи
проекту
І Дослідницька діяльність
Мета. Розвиток інтересу до музики як засобу віддзеркалення
навколишнього світу.
Заняття – дослід «Музика
чи шум?»
Заняття - дослід «Чому
все звучить?»
ІІ Методи музейної педагогіки
Мета. Залучення дітей 5-7 років до музичної
культури засобами музейної педагогіки.
Заняття –
подорож «До Стародавньої Греції».
Заняття – гра
«Звук та колір»
Заняття –
подорож «В музеї музичних інструментів».
ІІІ Патріотичне виховання
Мета. Знайомство дітей з
кобзарським мистецтвом.
Комплексні заняття
«Бандура-український народний інструмент», : «Кобзарі – співці України», «Тарас
Григорович Шевченко. Його любов до бандури», «Леся Українка – зберігач
кобзарства».
ІV Музично-виконавська діяльність
Мета. Формування навичок
соціалізації і комунікації (діяльність в колективі виконавців).
Завдання:
-
захопити цікавою
діяльністю,
-
викликати прагнення
до власної творчості,
-
формувати слухову
уяву, почуття ритму,
-
розвивати
самостійність, увагу і організованість.
Гра в інструментальному ансамблі, оркестрі дитячих
інструментів;
Вправи-імітації
Заняття клубу разом з батьками «Разом у оркестрі», «Музей
одного образу».
Програмно-технічне забезпечення
Ø Бандура, музичні інструменти дитячого оркестру;
Ø Макети українських музичних інструментів;
Ø Обладнання для дослідів природи звука;
Ø Електронні презентації за темами занять;
Ø Ноут-бук.
Очікувані результати:
- Створення
особистісно-розвивальної моделі навчання і виховання дітей дошкільного та
молодшого шкільного віку, що визначає характер особистісного зростання дитини,
її творчого ставлення до життєдіяльності;
- Створення
психологічного комфорту перебування дитини в навчальному закладі (ДНЗ, школі);
- Раціональна
організація навчального процесу з урахуванням індивідуальних вікових і
типологічних особливостей кожної дитини.
В поданій таблиці наочно визначені переваги запропонованої форми роботи з першокласниками:
Що дає заняття в клубі
|
Як реалізуються освітні завдання
|
Можливості знизити рівень дезадаптації у дітей з хиткою
емоційною сферою.
|
Коли дитина бере участь в музичній творчості – виконавські,
дослідницькі, творчі навички здобуті в клубі, коли дитина була дошкільником -
вона продовжує бути успішна в школі.
|
Уникати міжособистісних конфліктів, конфліктів в середині
груп однокласників
|
Сумісна гра чи спів в ансамблі формує вміння
співпрацювати , слухати музикування того, хто
знаходиться поруч, підстроювати своє виконання до всіх музикантів.
|
Зведе до мінімуму прояву протесту (ворожнеча,
уникнення) проти відвідування школи.
|
В клубі цікаво, незвичайно. Продовжується улюблений з
дошкілля вид творчості. І в школі добре, спокійно, впевнено себе почуває себе
першокласник.
|
Конспекти занять
клубу «Кобзарики-школярики»
Заняття – дослід «Музика
чи шум?»
Дослід. «Музика чи шум?»
Мета. Навчити визначати
походження звука та розрізняти музичні і шумові звуки.
Обладнання. Металофон,
балалайка, трубочка, ксилофон, дерев’яні ложки, металеві пластини, кубики,
коробочки із «звуком» (наповнені ґудзиками, горохом, пшоном, пір’ячком, ватою,
папером).
Зміст. Діти
роздивляються предмети (музичні і шумові).
Дорослий з’ясовує разом з дітьми,
які з них можуть видавати музику. Діти називають предмети, видобуваючи 1-2
звуки, прислухаючись до них. Дорослий програє на одному з інструментів
нескладну мелодію та запитує, яка це пісенька. Потім з’ясовує, вийде пісенька,
якщо постукати по трубочці (ні); як назвати те, що вийде(шум). Діти
роздивляються коробочки із «звуком», зазираючи в них, і визначають, чи однакові
будуть звуки і чому (ні, тому що різні предмети «шумлять» по-різному). Потім видобувають звук із кожної
коробочки, намагаючись запам’ятати шум різних коробочок. Одному з дітей
зав’язують очі, інші по черзі видобувають звуки з предметів. Дитина із
зав’язаними очима повинна вгадати назву музичного інструмента або предмета, що
звучить.
Слухання музики:
Г.Фрід «Барабан» (Харків 1ст.12, шум), Е. Ботяров «Молоточок» (там же, дзвіночок)
Гра на дитячих музичних інструментах: Д. Шостакович «Вальс-жарт» (дзвіночки, трикутник,
бубон)
Заняття-гра «Чому все звучить?»
Дослід. «Чому все
звучить?»
Мета. Підвести до
розуміння причин виникнення звука: коливання предметів
Обладнання: довга дерев’яна
лінійка, лист паперу, металофон, пустий акваріум, скляна паличка, струна на
бандурі, дитячий металевий посуд, склянка із скла.
Зміст. Дорослий пропонує
вияснити, чому предмет починає звучати. Відповідь на це питання отримують із
серії дослідів:
- роздивитись дерев’яну лінійку
і вияснить, чи є в неї «голос» (якщо лінійку не чіпати, вона звуку не видає).
Один кінець лінійки щільно притиснути до столу, за вільний кінець смикати –
виникає звук. З’ясовує , що відбувається в цей час з лінійкою (вона тремтить,
коливається). Зупиняють коливання рукою і уточнюють, чиє звук (він
припиняється);
- роздивляються натягнуту
струну и з’ясовує, як примусити її звучати (посмикати, щоб тремтіла) і як
примусити замовчати (не дати їй коливатись, затиснути рукою чи яким-небудь
предметом);
- лист аркушу звернути в
трубочку, подути в неї легко, не затискуючи, тримаючи її пальцями. З’ясовує, що
відчули (звук змусив тремтіти аркуш, пальці відчули тремтіння). Робиться
висновок про те, що звучить тільки те, що тремтить;
- діти діляться на пари. Перша
дитина вибирає предмет, змушує його звучати, другий – перевіряє, торкаючись
пальцями, чи є тремтіння; пояснює, як зробити, щоб звук замовк (притиснути предмет,
взяти його в руки – припинити коливання предмету).
Слухання музики: українська
народна пісня «Зацвіла в долині», «Награй на сопілці» у виконанні музичного
керівника.
Гра на дитячих музичних інструментах: виконавська вправа на
цимбалах, сопілках.
Заняття – подорож «До
Стародавньої Греції».
Тема: «Монохорд Піфагора»
Обладнання. Сконструйоване
джерело звука: дошка довжиною 30-40 см вбито 2 цвяха, на них натягнуто струну.
Чим довша струна, тим помітніше її коливання.
Педагог. У Стародавній
Греції (показує на мапі) жив вчений на
ім’я Піфагор. Він зробив отакий музичний інструмент – монохорд. Послухайте, як
звучить струна. Тепер я скорочу її, притиснувши усередині. Послухайте, як тепер
вона звучить (тоненько, вище на октаву). Я ще скорочу більше струну. Як вона
тепер звучить (ще тонше, вище). Пізніше люди стали використовувати відкриття
Піфагора і створили багато струнних музичних інструментів. Ми з вами знайомі з
бандурою. Сьогодні покажу вам український народний інструмент – цимбали.
Педагог. Із горбочка на
горбок нотний котиться візок,
Пісеньку співаючи,
цимбали прославляючи.
Ось це – цимбали, старовинний музичний інструмент (привертає увагу малят до
дитячих цимбал). Погляньте, як багато натягнутих струн. Кожна з них звучить, співає.
Щоб почути цей спів, потрібно стукати по струнах дерев’яними паличками (стукає)
або щипати їх пальчиками чи грати за
допомогою медіатора (показує). Відповідно до того, як видобувається звук,
цимбали належать до струнних інструментів. Малята, ви ознайомились з дитячими
цимбалами, а ось – концертні цимбали (показує інструмент). Вони набагато більші
та дзвінкіші. Ось послухайте, яким може бути звучання цього інструмента.
Слухання: награй на
цимбалах у виконанні оркестру українських народних інструментів.
Показ прийомів гри: удар (виконує удар паличкою по струнах); тремоло (швидкі почергові удари
паличками по струні або ж по різних струнах); піцикато (щіпок струни пальцем
правої руки); флажолет (один з пальців лівої руки легким натиском на струну поділяє
її на дві частини, а права рука легко б’є паличкою по струні).
Гра на дитячих
музичних інструментах: виконавські вправи на дитячих цимбалах.
Педагог. Розкажу я
казочку, а цимбали мені допоможуть.
Музична
казка «Корисна пісенька» (музичний
керівник розказує казку , озвучує на цимбалах партії дятла та зозулі).
Був спекотний літній день.
Дятел сидів на стовбурі великого розлогого дерева та стукав по корі:
та-та-та-се, та-та-та-се, та-та-та-се (виконує мелодію на одному звуку).
Він знищував шкідливих жуків. Але ось прилетіла зозулька, сіла на сусідню
гілку і почала кувати: та / та-се-се-та / та-се-се-та / та-се-се (виконує на
звуках соль-мі.
- Що ти все стукаєш та стукаєш?
– запитала вона дятла. – тільки музику лісу псуєш. Краще б послухав, як інші
птахи співають.
А дятел продовжує стукати: та-та-та-се, та-та-та-се, та-та-та-се (виконує
мело дію на одному звуку). Та зозуленька не заспокоюється:
- Краще послухай, як я вмію
співати. Хоч я співаю і не як соловейко, та все ж аж на двох нотах. І знову
закувала: та / та-се-се-та / та-се-се-та / та-се-се (виконує на звуках соль-мі.
- А ти все стукаєш, все одну й
ту ж ноту повторюєш. І яка користь від такої пісні?
Та дятел не звертав на зозуленьку увагу, тож незабаром вона стрепенулася і
полетіла кудись. Стук дятла ще довго було чутно в лісі: та-та-та-се,
та-та-та-се, та-та-та-се (виконує мело дію на одному звуку).
Зозуленька не знала, що хоча
пісня дятла звучала лише на одній ноті, це була дуже корисна пісня, бо дятел
рятував дерево від шкідливих комах.
Вправа. Педагог пропонує
дітям відтворити на цимбалах «пісні» дятла та зозульки.
Заняття – гра «Звук та колір».
Теми: «Музика великих
дзвонів та маленьких дзвіночків»
Дослід «Чому Ведмедик тоненько розмовляв?»,
Мета. З’ясувати одну з
причин виникнення високих та низьких звуків, залежно від предметів, що звучать
та їх розмірів.
Обладнання: казка «Три
ведмеді»
Зміст. Пригадують казку
«Три ведмеді». Відображають, як говорив Михайло Іванович (голос грубий,
голосний), Настася Петрівна (не дуже грубий), маленький Ведмежатко (тоненький,
не говорить, а вищить).
Підбирають струни на бандурі:тоненькі і товсті. Слухають,як вони звучать
(товсті – товсто, низько, тонкі – тонко, високо, як Ведмежатко).
Слухання великих і малих
дзвонів у аудіо-запису
Вправа. Заспівати
поспівки ЗО-ВІ у A dur,C dur та порівняти звучання високих і низьких співів.
Дослід «Як зробити звук
гучніше?»
Мета. Визначити причини
посилення звуку.
Обладнання: рупор з картону.
Зміст. Діти уявляють, що
заблукали у лісі, намагаються покликати кого-небудь здалеку, приклавши руки
рупором до рота. З’ясовують, що відчувають руки (коливання), чи став голосніше
звук (звук посилився), який прибор
використовують капітани на кораблі, командири на змаганнях (рупор). Діти беруть
рупор, подають команди з далекого кута приміщення без рупора та через рупор.
Роблять висновки: команди через рупор голосніше, тому що від голосу починає
тремтіти рупор і звук виходить більш сильним. Так і у дзвонів великих, як у
рупора звук сильний голосний й чутно його на багато кілометрів на вулиці , коли
грають дзвони при храмі.
Пропоную послухати музику великих дзвонів. Вони ближче за всі інструменти
здібні передавати звуки природи та і всього навколишнього світу.
Слухання: «Дзвони» (звуки
фабричних труб, скла, заліза, тиші, гучної вулиці)
Малювання «Якого кольору дзвони»
Педагог. У мене є паперові
макети дзвонів різних розмірів. Вони звучали і співали кожний свою пісню. Ці
мелодії можна порівняти з кольорами веселки (нагадати дітям її кольори та
показати ілюстрацію). Давайте розмалюємо дзвони у різні кольори і створимо
музей дзвонів.
Продуктивна діяльність: « Музей одного образу» - малювання різноманітних дзвіночків,
використовуючи музику дзвонів під час роботи дітей.
Заняття – подорож «В музеї музичних інструментів».
Теми: «Чому звучить
скрипка», «Дерев’яно - духові інструменти», «Ударні інструменти» з
використанням електронної презентації ілюстрацій музичних інструментів
оркестру.
Досліди «Як з’являється
пісенька?»
Мета. Визначити
причини виникнення високих та низьких звуків.
Обладнання: ксилофон,
металофон, дерев’яна лінійка
Зміст. Дорослий пропонує
дітям виконати на інструменті (звук ля) просту мелодію, потім повторити її на
іншій висоті (звук до1). З’ясовують, чи однаково звучали пісеньки (перший раз -
ніжніше, другий – грубіше). Висновок – у піснях зустрічаються високі і низькі
звуки.
Виконання дітьми знайомої пісні.
Педагог. Послухайте пісню
скрипки – музичного інструмента симфонічного оркестру (кадри презентації, де
зображено скрипку)
Слухання:
«Струнна серенада» П.Чайковського
Педагог. Як з’явилася
пісенька скрипки? (показує на макеті скрипки і з’ясовує разом з дітьми – смичок
рухається по струні і вона коливається, тоненько та високо звучить)
Слухання: В.Моцарт «Жарт»
(кадри презентації, де зображено деревино-духові інструменти)
Педагог. Свою пісню програла
флейта, яка схожа на нашу сопілочку. Як з’явилася ця пісенька? (ми вдуваємо
повітря в трубочку і воно створює тоненький та високий звук).
Гра на дитячих музичних інструментах: «Сопілочка солов’їна»
Педагог. Давайте заграємо
тепер на бубнах.
Вправа. «В бубон гучно
граємо»
Педагог. Вийшов
гучний звук і зовсім не високий, а ударний, тому що ми били бубон.
Подивіться, як багато ударних інструментів в оркестрі (кадри презентації, де
зображено ударні інструменти)
Засідання
батьківського клубу «Кобзарики – школярики»
Тема: «Музей одного
образу»
Мета. Популяризація
музею, як засобу виховання патріота рідного краю.
Категорія: батьки, діти, педагоги.
Методи та засоби:
- виступ ансамблю дзвіночків;
- виготовлення дзвіночків із
різних матеріалів для створення музейної експозиції;
- електронна презентація
ілюстрацій музейних експозицій міста Маріуполя;
- використання української
музики під час творчої праці.
Матеріали: пластмасові пляшки,
кубики з 5 гранями, цупкий папір, картонні маленькі коробки, нитки, ножиці,
клей.
Репертуар для слухання і виконання: «Великодні дзвони», «Вальс-жарт» Д.Шостакович, «Дзвіночки» О. Вількорейська, гра «Колокольцы-бубенцы».
Музичні інструменти: дзвіночки, трикутники, металофон.
Хід зустрічі
1. Вступ.
Бесіда «Дошкільник в просторі музею» (тезиси)
Пошук ефективних форм співпраці ДНЗ
і музею.
Ефективність екскурсії залежить від підготовленості батьків.
Підбор експозицій, які можуть зацікавити
дітей.
Настрой дорослих на сприйняття творів мистецтва.
Організувати підготовчу роботу до відвідування музею.
Вирішити завдання, які пов’язані з послідующим творчим самовираженням
дітей.
2. Основна
частина.
Сумісна діяльність дітей та їх батьків:
- запропонувати в групі зробити
мініатюрну музейну експозицію дзвіночків;
- розповідь про музику великих
і малих дзвонів;
- прослухати музичний уривок
«Великодній передзвін»;
- виступ дітей в ансамблі
дзвіночків з п’єсою «Вальс-жарт Д.Шостаковича;
- рухлива гра «Колокольцы-бубенцы»;
- сумісна продуктивна
діяльність дітей і дорослих по виготовленню дзвіночків з різних матеріалів;
- оформлення музейної
експозиції в куточку з музичного виховання;
- запропонувати всі учасникам
клубу взяти до рук дзвоники та виконати п’єсу разом з музичним керівником, який
буде грати на фортепіано.
3. Висновки.
Чим раніше й легше, як би ненароком, ми почнемо прилучати дітей до сфери
культури й високого мистецтва, тим природно й органічно в них буде вироблятися
«інстинкт культури», що зробить картину,книгу, мелодію, пам’ятник архітектури
природньою потребою.
Заняття «Бандура-український
народний інструмент»
Мета: знайомство дітей
з українським народним інструментом,
розвиток уміння розрізняти
тембр бандури чи ансамблю бандур під час
прослухування музики.
Під виконання у запису пісні «Реве та стогне Дніпр
широкий» діти заходять до зали і сідають навкруг схованої під простирадлом
бандури.
Ведуча. Україна. Країна
вічної краси, країна радості та печалі, розкішний вінок з рути та барвінку, на
яким світить яскрава зоря.
Це-історія мужнього
народу, що віками боровся за волю, за щастя, свідками чого є високі могили в
степу (кургани) та прекрасна на весь світ українська пісня.
Сьогодні із давнини до
нас прийшов у гості український народний інструмент (відкриває простирадло) –
бандура.
Бандура. (ведуча хитає
бандуру, наче вона розмовляє) Добрий день, діти! Я-український народний
інструмент. Моє ім. я – бандура. Давайте усі разом повторимо бан-ду-ра. Я дуже
люблю співати, ну-мо, заспіваймо пісню!
Виконується пісня під акомпанемент бандури «Лине осінь
золота».
Ведуча. Давайте
розглянемо цей інструмент. Складається бандура з двох частин: корпуса та грифа
(показує). Форма схожа на фрукт. Придивіться уважно і впізнайте самі.
Діти. На грушу.
Ведуча. Так, грушоподібна
форма. Дошка – верхня дека, в центрі – отвір для підсилення звука. Шерсток, на
ньому кілки та кістяні поріжки, на яких кріпляться приструнки. Підструнник для
басів і приструнків. Гриф – вузька верхня частина інструмента, закінчується
голівкою з поріжком, де кріпляться басові струни.
(звертається до Бандури)
Бандура, скільки у тебе струн?
Діти. (починають лічити)…
Бандура. (ведуча змінивши голос) Багато – 56,
буває ще бандура для дітей, там струн
менше.
Ведуча. (дає кільком дітям
доторкнутись до струн) Басові струни довгі, вони утворюють низькі звуки.
Чим сильніше торкнеш струну, тим голосніше вона заспіває (показує).
Виконується поспівка «Ось яка бандура» з метро ритмічними діями під акомпанемент бандури:
Ось яка бандура - стоячи, діти
показують на бандуру
Раз, два, три. плескають у
долоні
Ось яку бандуру
показують на бандуру
Ми з тобой знайшли.
плескають у долоні
Ля-ля-ля
зображують імітацію рухів на бандурі
Це наша бандура. 2 р.
Будем на бандурі
діти ідуть по колу, піднімають коліна
Весело всі грати
Будем під бандуру
Радісно співати. зупиняються
обличчям у коло
Ля-ля-ля…
(повторення)
Ведуча. 1200 років тому в
Греції вчений на ім’я Полідевк записав, що бачив музикантів, які пригравали до
пісень на інструменті пандура. Якщо ви будете у Києві, обов’язково сходіть у
софійський собор, де є фреска (мозаїчна картина ), на якій зображений музика
українець з таким інструментом – пандурою. Тільки тоді у бандури було 5 струн.
І коли робили його, то просто довбали отвір у дереві ножем. Зверху покривали
дошкою та натягували струни.
Давайте ми пограємо у гру і
наші ручки станцюють під акомпанемент бандури.
Пальчикова гра-вправа «Нумо, братці, до роботи»
Нумо, братці, до роботи,
Покажіть свою охоту:
Більшому рубати дрова,
А тобі вогонь розкласти,
А тобі носити воду,
А тобі варити кашу,
А малому танцювати,
Братів рідних забавляти.
Пальці лівої руки стиснути в кулачок і почергово
розгинати їх правою рукою, починаючи з великого.
Ведуча і бандура прощаються з
дітьми.
Заняття «Кобзарі – співці
України»
Мета: знайомство дітей з кобзарями, як постатями української
культури, залучати дітей до виконання пісень під акомпанемент бандури.
Під музику у виконанні народного оркестру (запис) діти заходять до зали.
Ведуча. Зараз, діти, ми
уявимо собі, що потрапили на великий український ярмарок. Усюди весело, сміх… а
ось і торгові лави – кожний продавець хвалить свій товар.
Спробуємо перетворитись на цих продавців. Але не звичайних, а музичних.
Будемо рухатись у такт музиці, яка зазвучить.
Які ж рухи ми зможемо виконувати?
Пояснення і показ таких дій:
а) продавці запрошують до себе покупців то однією рукою, то іншою, то двома
б) показують свій товар на лавах – проводять руками праворуч та ліворуч і
виконують повороти голови
в) запрошують покупців – руки долонями угору, витягнуті уперед; ці рухи
виконуються разом з легкими присядками
г) піднімають і опускають плечі – торгуються
д) згортають товар – крутять руками
є) махають – прощаються з покупцями.
(тепер ці дії виконуються під музику)
Ведуча. Так на торгових
лавах галасно та весело. Але на ярмарку є і куточок, де люди сидять і уважно
когось слухають. Давайте і ми сядемо, послухаємо.
Слухання. М.Литвин «пісня
кобзаря» (всі сідають навкруги бандури, у
запису звучить пісня)
Ведуча. (розповідь супроводжує ілюстраціями художника
19 ст. Сластьона і фотографіями 20 століття) Українські кобзарі –
талановиті представники свого народу, співці, поети і музиканти. Вони співають
не просто пісні, а думи, псалми. В думах відображено боротьбу українського
народу проти татар, турок. А в псалмах повчається, як треба жити і Богу годити.
Сто років тому їх було біля
трьохсот по всій Україні. Вони були сліпими, зрячих було значно менше. Вони
мали родину, хату, господарство, робили мотузки, упряж та продавали. За це й
жили та кормили себе і свої сім’ї.
Грали вони поодинці, рідко по
двоє. На ярмарку кожен з бандуристів мав своє місце, іноді збиралися і грали
великими гуртом. Особливо таку гру любили у Харкові.
Кобзарі були трудящі, дружні,
турбувалися про свою сім ю.
Спів. Давайте і ми
гуртом заспіваємо пісню «Одягнула осінь»
Ведуча. Старі бандуристи
завжди були оточені молоддю, яка з захопленням слухала пісні про старовинну
історію країни та народу. Своє мистецтво співу і гри на бандурі кобзарі
передавали молодим учням. Учитися треба було три роки. Потім учень повинен
скласти екзамен і тоді його посвячували в кобзарі: один з старих кобзарів-дідів
подавав учневі хліб, той відрізав від нього три окрайці, посипав їх сіллю та
клав собі за пазуху. Як що учень вчився погано, у нього забирали інструмент і
проганяли. Треба було добре вчитись, старанно, бути слухняним.
Давайте і ви, діти, будете
старанно вчитись і виконаємо вправу-пісеньку «Бандурочко».
Вправа-пісня «Бандурочко»
У неділю мені татко
майструють
Бандурочку змайстрував,
Щоби меншеньку сестричку руки вбоки,
повороти тулуба
Музикою звеселяв.
Посідали ми в садочку,
імітують гру на бандурі
Грати я почав,
А над нами у таночку
зображають метелика
Метелик кружляв.
Ведуча. Але не всі любили
кобзарів. При царі Миколі 1 на Україні бандуристів нещадно переслідували і
сікли. У 1915 році багато було кобзарів, яким доводилось сидіти у в’язницях. У
радянські часи (60 років тому) кобзарів насильно вислали в холодний Сибір і там
їх багато загинуло.
Але Україна не втратила
кобзарське мистецтво; у музичних школах, училищах є класи, де навчають грі на
бандурі. У донецьку і інших обласних містах є великі ансамблі бандуристів. От і
ми з вами теж співаємо та танцюємо під бандуру.
(виконується танець «Барвінок»)
Ведуча прощається з дітьми і під музику таночка вони виходять із зали.
Заняття «Тарас Григорович
Шевченко. Його любов до бандури»
Мета. Познайомити дітей
з Шевченко Т., як з музикантом і співцем.
Під музику у виконанні ансамблю бандуристів м. Маріуполя
(у запису)діти заходять до зали.
Ведучий (показує дітям портрет Т.Г.Шевченка) Чий
це портрет?.
Діти (відповідають).
Ведучий. Жив Т.Г. Шевченко
150 років тому, коли на Україні було багато селян. Майбутній поет теж народився
у селі, вчився у школі, читав книжки та з них виписував вірші. Пізніше і сам
став писати вірші, малював пейзажі, ікони. Коли
став дорослим, хлопця віддали у навчання до маляра у Петербург. Там в
Росії, він познайомився з письменниками, художниками і поетами. Друг Шевченка
поет В.Забіла написав про поета такий
жартівливий вірш:
Боявся день подарувати –
Щоб побувать у мене в хаті,
Щоб пісень вмісті заспівать,
Якії серце нам гризуть.
Ми б на бандурці забринчали.
Ведуча. Давайте і ми
заспіваємо пісню, а я на бандурці «забринчу»!
Виконується пісня-танок на слова Т.Шевченка «Як би мені
черевики»
Ведуча. Віршів Шевченко
написав дуже багато. Усі їх зібрано у товсту книгу під назвою «Кобзар». Сам
поет вмів грати на бандурі, мав чудовий голос і музичний слух. Мабуть тому дуже
багато його віршів стали піснями. Люди у містах і селах України їх швидко вчили
напам’ять і починали розспівувати кожний на свою мелодію.
От був, наприклад, у Шевченка вірш:
Учитеся, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не
цурайтесь…
А люди у нашому краю стали наспівувати цей вірш і вийшла пісня. Ось
послухайте, я заспіваю!
Слухання. У виконання
педагога звучить пісня «Учитеся, брати мої» Т.Шевченка.
Ведуча. Я співала і грала
на улюбленому інструменті поета. Як він називається? (показує на бандуру)
Діти. Бандура.
Ведуча. Ой, як дзвенять її
струни! (торкається струн) А ви хочете стати музиками? (відповіді дітей) Тож,
давайте спробуємо!
Музичний керівник проводить ритмічно-слуховий
тренінг:
1) слухання звуків струн бандури, дитячих цимбал; визначення динаміки звучання, інструментального тембру (діти
можуть самі грати на струнах інструментів);
2) слухання музичної п’єси за вибором педагога у виконанні на цимбалах чи
бандурі ( перше та друге музичне речення діти слухають, третє та четверте -
відстукують по колінах метр п’єси);
3) слухання вибраної п’єси другий раз та обговорювання складами
«та-та» метру п’єси; потім
приспівування словосполучень «наша пісня», «дуже гарна» з ритмом 2/4
4) музичний керівник: як називають музиканта, що грає на бандурі?
діти: бандурист.
Музичний керівник: давайте поплескаємо у долоні слово
«бандурист»
бан-ду-рист,
а тепер проспіваємо (співати
малу терцію тонічного тризвука у
тональностях A dur, C dur, D dur).
Ведуча. Коли я граю на
бандурі, то держу бандуру ось так (показує), діти імітують гру на бандурі.
Далі вибирає хлопчика і дає йому макет бандури:
Ти будеш бандуристом.
Потім вибирає дівчинку і дає їй макет скрипки:
Ти будеш скрипачем.
Тепер я і мої помічники музиканти будемо грати та співати пісню «Гарний
танець гопачок», а ви будете танцювати.
Слова пісні підкажуть вам, які рухи треба виконувати.
Виконується пісня-танець «Гарний
танець гопачок» (Шкільний співаник 1-3 класи).
Ведуча прощається з дітьми і під музику таночка вони виходять із зали.
Заняття «Леся Українка – зберігач кобзарських пісень.
Мета: познайомити дітей
з віршами і діяльністю поетеси, як зберігача старовини та культури українців.
Матеріал: лялька на
іграшковому ліжку, іграшка Котик, портрет Л.Українки, книга з віршами, бандура,
ноти до вправи «Де ти, пісенько, бувала», до колискових пісень, до пісні-танцю
«Гарний танець гопачок», портрети кобзарів другої половини 19 століття, диск
для комп’ютера, платівка для програвача, мікрофон, магнітофон, географічна
карта України.
Ведуча (показує портрет письменниці). Це
українська письменниця Леся Українка. Жила вона давно, сто років тому, але ми
знаємо її вірші, читаємо їх, вивчаємо в школі. Зараз я заспіваю для ляльки
колискову пісеньку на слова Лесі.
Слухання колискової: Місяць
яснесенький,
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж ти, малесенький,
Пізній бо час.
Ведуча. А тепер ви
заспівайте колискову для ляльки.
Спів колискової «Котику сіренький»
Ведуча. Маленька Леся у сім ї Косачів – майбутня славетна
письменниця. В 4 роки Леся справно читала, а на початку шостого року життя
навчилася писати, щоб самій посилати листи до любих дядька і тітки Драгоманових.
У 9 років написала вірш. Любила слухати казки, байки, які читав батько. Усе
життя Леся багато читала, дуже любила книгу, науку, знала багато мов.
Для таких малят, як ви
вона написала вірш про пісеньку: Де ти, пісенько, бувала? Хто ж це твої друзі?
Я почну, а ви мені відповідайте: з ким товаришує пісенька.
Вокально-рухове розспівування під акомпанемент бандури
Музичний керівник (співає)
Де ти, пісенько, бувала?
Хто ж
це твої друзі?
Діти (співають сидячи)
Я з
вітроньком ночувала (долоні
біля щічки)
В
зеленому лузі.
З
буйним вітром ночувала,
З
ясним сонцем встала,
(встали)
З
квітками вмивалася,
(вмиваються)
З пташками
співала. (летять, як
пташки)
Розглядання
картини
За допомогою картини «Взимку» діти відповідають на питання: де поділись
квіти? Ведуча залучає дітей до використання у відповідях таких словосполучень:
сніг поморозив, сніг з морозом поморозив, зима скінчиться.
Інсценування вірша з подальшою вправою-імпровізацією
«Квітка»
Ведуча.
Сніг з морозом поморозив
Всі на полі квіти…
Діти. «Десь зима та
не скінчиться!»… (хитають головою)
Ведуча. Ждіте, ждіте,
любі діти!
Літо знов прилине,
Прийде мила
годинонька,
Як зима та згине;
І заквітне наше
поле,
І зазеленіє, -
Знов його весна
прекрасна
Квіточками вкриє.
Вибігає дівчинка Літо, рукою зазиває дітей. Всі стають у коло і виконують вправу «Квітка», музика Ф.Шопен Мазурка.
Ведуча. Новий етап у
вивченні життя та творчості кобзарів настав у 1908-1913 роках.
(Розглядання ілюстрацій з портретами
кобзарів, навернути увагу дітей, які
вони старенькі,, сліпі) Він тісно пов’язаний з ім’ям Л.Українки, яка виступила
ініціатором записування дум на фонографі – прилад для записування співу із
воску, за формою як циліндр-трубочка
(порівняти сучасні прилади, показати мікрофон, магнітофон, диск, платівку).
Вона разом з К.Квіткою доклала великих
зусиль, шукаючи музикознавця, який міг би якнайкраще це зробити, а потім
розшифрувати записи і опублікувати їх разом з дослідженням.
Жила вона з чоловіком
бідно. Леся з дитинства хворіла на невиліковну хворобу, чоловік багато
працював. Але незважаючи на матеріальні
труднощі, вона фінансувала експедицію музикознавця Філарета Колеси з Львова до
Миргорода Полтавської губернії (показати по географічній карті).
Завдяки таким людям як Леся Українка збереглися для вас прекрасні вірші та
пісні. Давайте затанцюємо наш улюблений гопачок.
Виконання пісні - таночка «Гарний танець гопачок».
Поради батькам
Дотримання рекомендацій сприятиме повноцінному розвитку дитини, допоможе
об’єднати виховні впливи освітніх закладів і сім’ї.
Загальні рекомендації.
Демонструйте дитині приклади для наслідування власною поведінкою, історіями з
життя інших людей. Якомога частіше слухайте різножанрову музику, аудіо записи
літературних творів і розглядайте витвори художнього живопису.
Пізнавальний
розвиток. Збагачуйте обізнаність дитини новою інформацією, що
сприяє накопиченню уявлень про себе і світ. Разом із малюком пізнавайте,
досліджуйте світ. Залучайте дітей до активної участі у підготовці та
святкуванні днів пам’яті, календарних свят, підготовки привітань, виступів.
Художньо-естетичний розвиток. Підтримуйте у дитини позицію юного музиканта, співака, читача, який
унікально сприймає красу навколишнього світу, якому потрібне спілкування зі
світом мистецтва. Створюйте вдома музичну аудіо теку, слухайте разом із дітьми
доступні для розуміння інструментальні, сольні та хорові твори, надавайте змогу
щиро виражати емоції.
Додатки
Перелік мистецьких
творів для ознайомлення дітям
1.
Фонотека:твори для
слухання, пісні, ігри, репертуар для гри на дитячих музичних інструментах
·
«Мелодія» (скрипка,
бандура, сопілка, цимбали), муз. М. Скорика
·
«Пташка», муз. Е.
Гріга;
·
«Дощик», муз. В.
Косенка;
·
«Пісня жайворонка»,
М.Глінки;
·
«Розважаємось із
сопілкою», муз. А.Рябчуна;
·
«Великодня хода із
дзвіночками», муз. І. Єрмакова;
·
«Веселий бубон», на
муз. С. Гулака-Артемовського з опери «Запорожець за Дунаєм»….
2.
Малі фольклорні
форми
·
Прислів’я, загадки,
лічилки, мирилки;
·
«Гойда, гойда,
гой», укр. нар. колискова;
·
«Нова радість
стала», укр. нар. колядка;
·
«Сонечко сяє», укр.
нар. веснянка;
·
«Іди, іди, дощику»,
укр. нар. Закличка
·
«Вийди, вийди,
сонечко», закличка, муз. В.Верховинця,сл. народні
3.
Казки
·
«Котик і Півник»,
українська народна
·
«Як співачки ліс
врятували», авторська, М.Пономаренко
·
«Калина»,
оповідання, М.Магера
4.
Вірші
5.
Твори живопису
·
«Свято врожаю»,
«щедрий вечір», В.Наконечний;
·
«Рідна моя хата»,
М. Кириченко;
·
«Зимові свята»,
М.Тимченко;
·
«Золота осінь»,
В.Полєнов;
·
«Веснянки»,
«Гуцулки біля церкви», І.Труш.
6.
Аплікація,
малювання
·
Геометричний
візерунок
·
Рослинний візерунок
·
Візерунок на
сопілці
·
Візерунок на
бандурі
·
Візерунок на
цимбалах
ЛІТЕРАТУРА
1) Лист МОН від 02.09.2016, №1/9 – 454 «Щодо організації роботи з музичного
виховання дітей у ДНЗ».
2) Матеріали до конгресу освітян Донеччини «Освіта Донеччини: національний
та європейський вектори розвитку». –
Слов’янськ: Донецький обласний ІППО, 2017. – 200 с.
3) Методика музичного виховання; ред. Н.Ветлугіна. М. – 1982. – 277 с.
4) Програма виховання і навчання дітей від двох до шести років «Дитина» /
автори Г.В.Бєлєнька, О.Л.Богініч, Н.І. Богданець-Білоскаленко ( та ін.). – К.:
2016. – 490 с.
5) Програма для дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» / автори
Гавриш Н. В., Піроженко Т. О., Рогозянський О. С., Хартман О. Ю., Шевчук А. С.,
заг. наук. ред. проф. Піроженко Т. О. – К.: 2017. – 90 с.
6) Регіональна програма розвитку освіти «Освіта Донеччини в європейському
вимірі. 2017-2020 роки». – Слов’янськ: Донецький обласний ІППО, 2017. – 120 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий