Інклюзійна група в ДНЗ

























Департамент освіти Маріупольської ради
Донецької області
Комунальний заклад дошкільної освіти комбінованого типу
«Ясла-садок № 163 «Квіточка»









«Ефективні методи музичного виховання
в інклюзивній групі»



                                                                       





















Маріуполь
 2019























Рецензенти:
Стягунова О.О. – завідувач  відділом дошкільної освіти обласного ІППО, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та розвитку особистості
Ніколенко Н.М. – вихователь-методист комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу «Ясла-садок № 163 «Квіточка» Маріупольської міської ради




Муратова Т.А. «Ефективні методи музичного виховання в інклюзивні групі». Практичний посібник для музичних керівників ЗДО. - Маріуполь, 2019 -  42с.



Практичний посібник містить  методичні та практичні матеріали щодо створення команди фахівців та виховання дошкільників в інклюзивній групі. Представлені матеріали — педагогічні інноваційні технології з музичного виховання дошкільників, конспекти занять, STEM - технологія на музичних заняттях та уроках мистецтва будуть цікаві педагогам закладів дошкільної освіти, учителям музики початкових класів та всім зацікавленим у вихованні дітей в інклюзивних групах та класах.

Зміст
Вступ                                                                                                                       4
Розділ 1
Співпраця музичного керівника та вихователів в інклюзивній групі               4
   1.1. Проблема вихователів і спеціалістів ЗДО                                                  6
   1.2. Фонова музика в житті дитячого садка                                                    10
Розділ 2
Інноваційні технології музичного розвитку на службі у дітей з                      12
особливими освітніми потребами                                                                                         
   2.1. Голосові ігри з фонопедичного методу В.Ємельянова                          
2.2 Використання методу відносної сольмізації на музичних заняттях в    інклюзивній групіЗДО                                                                                     14                                                                    
2.3. Ритмічне виховання дітей дошкільного віку
на музичних заняттях                                                                                             15                                                                              
2.4. Гра на дитячих музичних інструментах                                                       18                                                                                                        
  2.5.STEM - освіта на музичних заняттях з дошкільниками інклюзивної        
групи                                                                                                                       23
Висновки                                                                                                               41
Література                                                                                                             42



Вступ
Інклюзивна освіта передбачає навчання й виховання дітей з особливими потребами в масових закладах дошкільної освіти, де створено відповідні умови для забезпечення максимальної ефективності освітнього процесу. Основною метою інклюзивного навчання є реалізація права дітей з особливостями психофізичного розвитку на отримання освіти відповідно до їх можливостей і здібностей за місцем проживання, їхня соціальна адаптація й інтеграція в суспільство, підвищення ролі сім’ї у вихованні та розвитку дитини.
Незважаючи на різноманітні позитивні зміни в системі інклюзивного навчання дошкільників треба звернути увагу на мистецький розвиток дітей з особливими освітніми потребами, створення умов мистецького розвитку малят в різних видах мистецтва, зокрема, музичного.
У процесі занять музикою, співом у дітей з різними відхиленнями  розвитку  активізується мислення, формується цілеспрямована діяльність, стала увага. Заняття музичним мистецтвом сприяє сенсорному, мовленнєвому розвитку дітей.
Перший етап залучення дітей із порушеннями фізичного, інтелектуального розвитку до загальноосвітнього простору відбувається в закладі дошкільної освіти. Саме період дошкілля відіграє важливу роль у становленні особистості та є більш сприятливим для формування її світогляду, самосвідомості, розвитку соціальних властивостей.
Розділ 1  Співпраця музичного керівника та вихователів в інклюзивній групі
В одному з методичних посібників з інклюзивної освіти ми знайшли африканське прислів’я, яке дуже влучно відображає процес освіти в інклюзивній групі: «Для того, щоб виростити дитину, потрібне ціле село».
В африканському селі так, як і в українському селі дуже багато співали, грали на музичних інструментах та рухались під музику. Так, рухи у кожного народу різні, на там - тамах у нас не грають. Але дитину виховують на тлі рідної культури також, як і у всьому світі, у кожному народові. Тому тема співпраці вихователя, асистента вихователя, асистента дитини і музичного керівника на музичних заняттях, святах і у повсякденній діяльності дитини з особливими освітніми потребами є одною з важливих. Тим більш музика є одним із головних чинників розвитку дитини. Прийоми і методи музичного виховання відкривають шляхи до вироблення інноваційних рішень у відповідь на унікальні виклики навчального процесу. Спільнота інклюзивної групи постійно у пошуку таких способів співпраці, посилення ефективності її процесів, які дають змогу надати якісні освітні послуги дитині з особливими освітніми потребами.
Співпраця на музичному занятті передбачає участь не менш двох педагогів (музичного керівника і вихователя), які є рівноправними колегами, можуть бути справжніми партнерами в начальному процесі. В процесі музичного виховання музичний керівник вважається більш професійно підготовлений. Але в інклюзивній групі на першу ланку виходить здійснення викладання в різноманітній за складом групі вихованців (серед яких є діти з особовими потребами) в єдиному фізичному просторі (в приміщенні музичної зали, групи). Тому тільки вихователь разом з педагогом музикантом зможуть вирішувати завдання ефективного задоволення потреб окремих учнів та в цілому, для всіх дітей дошкільної групи.
Педагоги працюють разом задля покращення навчання і викладання на благо кожного. Тому питання співпраці значною мірою впливають на музичний і загальний розвиток дошкільників і забезпечення їм рівних можливостей для досягнення освітніх результатів.
Розуміння ефективних способів установлення взаємовідносин співпраці допомагає педагогам  задовольняти потреби учнів зазначеної категорії. Умовою добре організувати співпрацю є готовність обох педагогів разом планувати навчальний процес, гнучке застосування традиційних та нових методів і прийомів музичного виховання, навчання й розвитку дітей в основних видах дитячої музичної діяльності та формах її організації: сприятливе мистецьке оточення в груповій кімнаті та спеціально обладнане естетичне середовище музичної зали, спеціальне обладнання для музичного розвитку дітей з обмеженими можливостями.
Основні функції музичного керівника і вихователя в забезпеченні музичного виховання дітей зазначені в Листі Міністерства освіти і науки України від 02.09.2016 р. № 1\9-454. Не випадково зазначена інформація була доведена до відома всіх педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів. Ми вважаємо, що без виконання спільних обов’язків не буде ефективним освітній процес в інклюзивних групах.
Зупинимось на головних функціях:
-         виховна: педагоги спрямовують особистісний розвиток і музичне виховання дітей, спостерігають за дитячими особистісними і музичними проявами, індивідуалізують роботу на цій основі;
-         освітня: музичний керівник здійснює музичне виховання з групою дітей, підгрупою, індивідуально; вихователь радиться з музичним керівником, бере дієву участь у різноманітних формах музичного виховання;
-         дидактична: музичний керівник навчає усіх видів музичної діяльності, флотує навички музичного виконавства; вихователь використовує музику у повсякденні відповідно до потреб групи, інтересів і схильностей дітей;
-         науково-методична: педагоги розробляють зміст музичних занять, розваг, варіативно застосовують методики і технології музичного виховання, впроваджують інновації, експериментують, пропонують власні творчі здобутки колегам;
-         організаційна: музичний керівник планує музично-педагогічну роботу; вихователь створює умови для самостійної музичної діяльності дітей у групі, бере домірну участь у плануванні й розробленні змісту занять, розваг, свят;
-         суспільно-педагогічна: педагоги здійснюють зв'язок з батькам, спеціальними педагогами та іншими фахівцями.
1.1.         Проблема вихователів і спеціалістів ЗДО
Проблема педагогічної взаємодії вихователя і музичного керівника в загальних групах, а тим більш в інклюзивній групі – одна із важливих, тому що від її розв’язання залежить успішність процесу музичного розвитку дошкільника.
Практика роботи сучасного дитячого садка показує, що головні питання музично-естетичного розвитку дошкільників вирішує музичний керівник, а вихователю відводиться роль його помічника. Спостерігання та аналіз музичного розвитку дітей в ЗДО вказує на недоліки процесу взаємодії вихователя і музичного керівника, в тому разі на його стихійність, не регламентованість і некерованість. Вихователі, знаходячись в постійному контакті з дітьми, зазвичай малоактивні в здійсненні музичного виховання та навчання дошкільників. Використання музики в побуті дитячого саду, на заняттях з розвитку мовлення, зображувального мистецтва – велика рідкість. Музичні заняття, що проводяться два рази на тиждень, і кілька святкових ранків протягом року не можуть задовольнити потреби дітей в музиці, музичному розвитку.
Педагогічну взаємодію вихователя і музичного керівник треба будувати на принципі діалогізації: при єдності цілей займати рівноправну позицію співробітництва. Також кожний учасник взаємодії повинен мати міцні навички музичної діяльності. Музикант не навчає вихователя. Він актуалізує, стимулює його можливості. У вихователя важлива функція педагогічної діяльності – забезпечення цілісності навчально-вихованого процесу. Вихователь перебуває в постійному контакті з дітьми, бере до уваги поради психолога, може висунути загальнорозвиваючі цілі та завдання кожної дитини. Музикант ставить спеціалізовані цілі.
Згідно методики музичного виховання  відокремлюють такі форми організації музичного виховання дітей: самостійна музична діяльність, використання музики у повсякденному житті, музичні заняття, музично-театральні свята. В спеціально організованому навчанні – заняттях – приділяється увага слуханню музики, дидактичним іграм, грі на інструментах, а також тим видам діяльності, які будуть представлені на святах: співу, музично-ритмічних рухах та інсценівках. Поза заняттями залучати дітей в музичну діяльність можна в наступних видах музичної діяльності дітей: слухання музичних творів з послідуючою бесідою про нього, співи, ігри, залучення до гри на дитячих музичних інструментах. Для цього треба створити предметне довкілля: музичні дидактичні посібники, інструменти. У вільній самостійній діяльності завдання педагогів – створити предметне середовище, яке забезпечить дитині вибір активності, що відповідає її інтересам: книжки, альбоми матеріали для дидактичних вправ, дитячі музичні інструменти.
У наступних таблицях подано приклади педагогічної взаємодії музичного керівника та вихователя.
Слухання – сприйняття музики  
Музичний репертуар
Блок педагогічного процесу
Зона діяльності педагогів
О.Гречанінов. «Колискова»
Музичне
заняття
Муз керівник – грає на фортепіано
П.Чайковський. «Марш дерев’яних солдатиків»
Бесіда «Пісня, танок, марш»
Вихователь – включення аудиозапису

















Практика показує, що готовність вихователя до музичного розвитку дітей в закладах дошкільної освіти проявляється у всіх формах організації музичної діяльності: вихователі активні на музичних заняттях, проводять хороводи із співом на прогулянках, музично-дидактичні ігри, використовують музичні твори на заняттях з розвитку мовлення, знайомства з навколишнім світом. Така діяльність сприяє розвитку музикальності дітей наближує вихователя і дитину, дозволяє музичному керівнику вирішувати питання музично-естетичного розвитку дошкільників з особливими освітніми потребами і зосередитись на виконавчій майстерності в процесі розвитку у дошкільників музичного сприйняття. Все це можливе за умов успішності здійснення взаємодії вихователя та музичного керівника.

2.1.         Фонова музика в житті дітей інклюзивної групи
Координація діяльності всіх  учасників виховного процесу в освітньому закладі та пошук шляхів її рішення не втрачають своєї актуальності. Реалізація діалогових відносин у виховному просторі дитячого садка забезпечує дітям почуття психологічного комфорту, сприяє створенню умов для їх всебічного розвитку, допомагає ефективній роботі  всього дошкільного закладу в цілому. Музичне виховання дитини  в цілому як важливіша складова його духовного розвитку може стати системоутворюючим фактором  організації  життєдіяльності дітей. Музика здібна об’єднати виховні зусилля педагогів дитячого садка з метою гармонійного впливу на особистість дитини.
Один із варіантів використання потенціалу музичного мистецтва пов’язаний з фоновою музикою – музикою, що звучить «другим планом», без установки на усвідомлене сприйняття на заняттях і у вільній діяльності. Насичення дитячої життєдіяльності музикою, розширення та збагачення її досвіду її сприйняття відбувається завдяки  мимоволі накопиченню музичних вражень. Досліджуючи особливості розвитку сприйняття, ми прийшли до висновків: велике значення має не тільки навчання, але і стихійне накопичення сприйняття, інтонаційного запасу.
Музичний репертуар для звучання фоном сумісно підбирають музичний керівник, вихователь, практичний психолог, вихователь-методист. Використання фонової музики є одним з доступних та ефективних методів психолого-педагогічного впливу на дитину в умовах освітньої установи і допомагає розв’язувати завдання освітньо - виховного процесу:
-         створення сприятливого емоційного фону, усунення нервового напруження та збереження здоров’я дітей;
-         розвиток уяви  в процесі творчої діяльності, збільшення творчої активності;
-         активізація розумової діяльності, підвищення якості засвоєння знань;
-         переключення уваги під час вивчення важкого матеріалу, попередження стомлення;
-         психологічна та фізична розрядка після навчального  навантаження, під час психологічних пауз, фізкультурних хвилинок.
Педагог, включаючи музику в заняття (розвиток мови, математика, конструювання, малювання, праця з папером), може орієнтуватися на можливості активного і пасивного сприйняття дітьми. При активному сприйнятті від навмисно звертає увагу дитини на звучання музики, її образно-емоційний зміст, засоби виразності (мелодія, темп, ритм). При пасивному сприйнятті музика виступає фоном до головної діяльності, вона звучить неголосно, ніби на другому плані.

Ступень активності сприйняття музики дітьми на конкретному занятті визначається вихователем (дивитись таблицю). Так, на заняттях з логіко математичного розвитку з метою активізації інтелектуальної діяльності, підвищення зосередженості, концентрації уваги використовують тільки звучання музики фоном. Через активне сприйняття і оцінку музичних вражень на заняття з розвитку мовлення збагачують «словник емоцій», в повсякденному житті активізують оцінну лексику дітей. На заняттях з ознайомлення з довкіллям вихователь може звертатися до музики, що характеризує явища природи, що сприяє прояву емоційних відгуків, збагаченню та поглибленню уявлень про об’єкт, що досліджується. На заняттях з образотворчої діяльності в процесі малювання за поданням можна використовувати звучання фонової музики, а під час малювання за зразком запропонувати музичний твір для активного сприйняття.


Заняття
Ступінь активності сприйняття музики
Розвиток мови
Активне і пасивне
Математика
Пасивне
Ознайомлення з довкіллям
Активне і пасивне
Праця з папером
Пасивне
Конструювання
Пасивне
Малювання
Активне і пасивне
Фізкультура
Активне і пасивне
ОБЖД
Пасивне


Результативність. Музика, що розвиває здібність відчувати емоції та почуття, які виникають в процесі сприйняття, здійснює  вплив на вдосконалення емоційної чуйності дітей в реальному житті дитини. Впливаючи  на моральний  та естетичний розвиток  дитини з особливими освітніми поребами, музика, що використовується фоном до діяльності дітей, є ціннісним підґрунтям виховної системи в умовах інклюзивної групи закладу дошкільної освіти.


Розділ 2 Інноваційні технології музичного розвитку на службі у дітей з особливими освітніми потребами
Для забезпечення музичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами ми використовуємо весь потенціал колективного знання та розробляємо нові практики для свого навчального закладу:
-         голосові ігри з фонопедичного методу В.Ємельянова;
-         метод відносної сольмізації;
-         ритмоболки;
-         гру в ансамблі та оркестрі;
-         STEM-освіту.

2.1. Голосові ігри з фонопедичного методу В.Ємельянова
для дітей дошкільного віку
Метод використовується у вокальній педагогіці, фонопедії, логопедії вчителями музики та вокальними педагогами. В дошкільних закладах використання його вкрай рідке, мабуть тому, що він вважається технологією вокалістів. Ми познайомили вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда з основами методики В.Ємельянова і адаптували голосові ігри цього педагога для дошкільників, які відвідують інклюзивну групу. Вони стали основою розвитку голосу, мовлення для дошкільників старшої групи.

Ідея  -граючись, розвивати
         -граючись, оздоровлювати
         -граючись, виховувати
         -граючись, навчати
Зміст *дотримуйся логіки природи
            *використання методу під час проведення занять
Мета  -зберігати та розвивати голосу кожної дитини
           -піклуватись про музичний та духовний розвиток
Принципи *проведення у вигляді ігор-вправ
                   *системний
                   *ігровий
                   *поступовий
Наведемо кілька ігор для прикладу (проводимо ігри на російській мові – рідній мові дітей з особливими освітніми потребами).
Непослушный язычок.
1. Четыре раза слегка прикусите зубами кончик языка. Повторите четыре раза. (Далее – каждое задание исполняется четыре раза).
          2.  Высовывайте язык до отказа, слегка прикусывая последовательно, кончик языка, и все более далеко отстоящие поверхности.
3.  Покусайте язык попеременно правыми и левыми боковыми зубами, как бы жуя его.
Нарисуем круг. Сделайте языком круговое движение между губами и зубами с закрытым ртом. То же в противоположном направлении.
Упрямый язычок. Упритесь языком в верхнюю губу, нижнюю губу, в правую щеку, в левую щеку, пытаясь как бы проткнуть их насквозь.
Щелчок. Пощелкайте языком, изменяя форму рта. Обратите внимание на изменения щелкающего звука. Попытайтесь произвольно издавать более высокие и более низкие щелчки.
Хор язычков. Предложите детям пощелкать всем одинаково, т.е. выстроить унисон низкими и высокими щелчками.
Худое лицо. Покусайте нижнюю губу, верхнюю губу, втяните щеки и закусите боковыми зубами их внутреннюю поверхность.
Обиделись. Выверните наружу нижнюю губу, обнажив десны и придав лицу обиженное выражение.
Смешная улыбка. Приподнимите верхнюю губу, обнажив десны и придав лицу подобие улыбки.
Чередуйте два предыдущих упражнения в ускоряющемся темпе.
Массаж лица. 1. Пройдите по всему лицу от корней волос на лбу до шеи пальцами круговым разминающим массажем. Обратите внимание на то, чтобы пальцы не терли кожу лица, а сдвигали всю мягкую ткань относительно лицевых костей.
2. Пройдите по всему лицу поколачивающим массажем кончиками согнутых пальцев. Удары должны быть достаточно сильными, чтобы лицо «загорелось».
3. Поставьте указательные пальцы горизонтально под глаза и попытайтесь приподнять пальцы мышцами лица, контролируя таким образом активность мышц.
4. Поставьте указательные пальцы на переносицу и проконтролируйте «сморщенный нос».
5. Одновременно приподнимите мышцы под глазами и наморщите нос, пытаясь при этом широко открывать глаза и поднимать брови.
6. Помассируйте пальцами челюстно-височные суставы.
Мы как обезьянки. Сделайте нижней челюстью круговое движение вперед-вниз.
Сделайте нижней челюстью круговое движение вперед-вправо-назад-влево-вперед.
Соедините движение нижней челюсти вперед-вниз с оттопыриванием (выворачиванием) нижней губы с обнажением десен.
Исполнение упражнений, связанных с работой губ и открыванием рта, необходимо контролировать в зеркале. В дальнейшей работе также желателен постоянный визуальный контроль.
Результативність. Фонопедичний метод розвитку голосу допомагає всім дошкільникам. Педагогу - музиканту легше працювати, коли він користується вправами Віктора Ємельянова, тому що діти починають «звучати», тобто співати. Голосові ігри проводяться на індивідуальних заняттях з дітьми з особливими освітніми потребами, щоб вони привчалися співати, розкривати рота для вилучення  певного звука мовлення, користуватися язичком, губами. Такі заняття забезпечують педагогічну взаємодію і забезпечують загальний і спеціальний (музично-естетичний) розвиток особистості дошкільника 


2.2. Використання методу відносної сольмізації на музичних заняттях в інклюзивній групі ЗДО
Мелодійний слух – дуже складна здатність музичного слуху людини. Ми б хотіли вказати тут на деякі вузлові питання його розвитку.
Сприйняття відмінностей у висоті звуків доступне дітям з раннього віку. Перша проблема, з якою стикається дошкільник і разом з ним його музичний керівник, полягає не в самому розрізненні звуків , що мають різну висоту, а в правильному відтворенні їх висоти під час співу. У дітей треба створювати асоціації «високий/низький звук», «ступені музичного ладу». Мелодійний слух потребує створенню звуковисотних асоціацій у дошкільника.
Існує багато ігрових прийомів для навчання дітей співу. Вони створювались вже багато століть назад, в Античній Греції. А на початку ХХ століття в Західній Європі Гвідо Аретинський створив систему музично нотації і одночасно з нею – відносну сольмізацію як засобу «читання з аркуша» без допомоги інструмента.
Чому знадобився спеціальний метод «розшифровки» музичної писемності і чому подібні методи потрібні ще і сьогодні?
Відомо, порівняно мало людей мають активний абсолютний слух, тобто здатністю відтворювати музичний звук певної висоти без інструменту. Співати, насолоджуватись музичним мистецтвом може майже кожна людина. Вона здібна запам’ятати мелодію і відтворити її через день, місяць, рік. Співати в тій тональності, в якій кожному зручно. Транспонування – одне із специфічних властивостей музики. Музичний слух і музична пам'ять мають здібність налаштуватися на певний ладовий звукоряд та створити стійкий слуховий образ руху мелодії по сходинах звукоряду, незалежно від абсолютної висоти звука.
Вірним засобом для придбання таких зображень служить з’єднання в процесі співу одних і тих же ладових сходинок з одними і тими ж складовими назвами – відносна сольмізація.
У відносній сольмізації використовується такий методичний шліх засвоєння звукоряду: починається з інтонації малої терції, потім переходять до трихордових, тетрахордових інтонацій  і так далі розширюючи звукоряд новими сходинками.
Окрім складових назв ми застосовуємо ручні знаки ладових сходинок: ЙО, ЛЄ, ВІ, НА, ЗО, РА, ТІ, ЙО (мажор); РА,ТІ, ЙО,ЛЄ, ВІ, НА, ЗО, РА (мінор). Знаки легко запам’ятовуються. У  них зорова наочність відмінно з’єднується з моторно - м’язовим відчуттям і зображенням. Ручні знаки ладових сходинок служать засобом миттєвого двостороннього зв’язку між педагогом і дітьми, аналогічно мові жестів глухонімих.
Діти знайомляться з ручними знаками наслідуванням: педагог співає мелодичний мотив з назвою ладових ступенів, показуючи ручний знак, діти повторюють його рухи. Показуючи ручні знаки, діти можуть співати, можуть мовчати.
 На таких заняттях педагог буде часто імпровізувати, використовуючи не тільки ручні знаки, а й коротенькі вірші для створення мелодій:
Дощик, дощик, що ти ллєш,  погуляти         не даєш?
ЗО-ЗО   ВІ-ВІ    ЗО-ВІ ЙО    ЗО-ЗО ВІ-ВІ  ЗО-ВІ ЙО
Дидактичний засіб  - звукоряд-сходинка, наочне відображення звукоряду. Її можна намалювати на папері, показати за допомогою сторінок електронної презентації.
Результативність. Рівень розвиненості мелодійного слуху визначають по чистоті інтонування. Метод відносної сольмізації допоможе дитині з особливими освітніми потребами одержувати від співу естетичну насолоду, дарувати радість батькам, мати не занижену самооцінку.




2.3. Ритмічне виховання дітей дошкільного віку на музичних заняттях
Поняття музичного ритму в широкому сенсі охоплює всі сторони організації музики в часі. Сюди належать темп, метр, фразування, які мають виключно велике значення в музичних творах. В активному слухання музики, в рухах під музику і створенні ритмічних акомпанементів, в розучуванні пісень закладається основа музично-ритмічного виховання. Зупинимось на деяких проблемах освоєння ритму у вузькому сенсі. Ми вважаємо цю думку не вірною.
Музичний ритм – це виразний рух, в цьому його сутність. Його неможна складати з окремих звуків. Треба «схопити» ритмічні фрази цілком, як виразні фігури, і навчитися усвідомлювати їх внутрішню структуру шляхом порівнянь, починаючи з простих та поступово просуватися до більш складних.
Досить просто спрямувати увагу дитини на деталі ритмічного руху: достатньо попросити її заспівати пісню та одночасно поплескати її ритм. На практиці це виявляється нелегким завданням. Плескання ритму заважає співу, і спів заважає плесканню. Зникає головне – музика; рухи виходять судомними; ритм точно не виявляється, тому що дитина «пропускає» звуки, плескаючи не ритм, а метр.
Музичному керівнику треба, щоб дитина вміла плескати ритм пісні точно та виразно. З цією метою рекомендуємо підготовку: плескати ритм окремих слів.
Добре до цього підходять імена дітей. Проговорюючи будь-яке ім’я, можна позначати кожний його склад оплеском в долоні. Нехай діти повторюють поданий зразок з чіткою координацією мовлення та рухів рук. Треба навчити їх вимовляти та поплескувати імена тихо та голосно, повільно та швидко, ласкаво та сердито.
Потім можна засвоювати ігри у відгадках: визивати дітей оплесками, не називаючи імені (Лев, Володимир, Андрій, Вікторія, Катерина), пізніше може бути  навіть, Марія Іванівна. Кількість складів можна і полічити. Запитайте, хто знає більше односкладових імен? Хто знає довгі імена?
Важливо звертати увагу дітей на мовлене вий наголос. В групі може бути дві Тетяни. Одну називаємо «Танюша», другу – «Тетяночка». Треба не вимовляти ім’я дівчинки, а поплескувати. Нехай діти здогадаються, до кого було звертання.
Недостатньо домагатися тільки чіткості вимовляння слів та виконання ритмів. Шукаємо різноманіття динаміки, темпу, більш того, характеру виконання. Наприклад, два слова з однаковим ритмом: «бегемот – кішечка, ведмідь – півник», ці слова не можна поплескати однаково, але можна поплескати у різних темпах, відображаючи легкого півника та важкого ведмедика.
Можна організувати різні ігри на відгадування за ритмом, наприклад, «Відгадай ім’я», «Відгадай пісню», Відгадай квітку», «Відгадай місто». Відгадувати можна не тільки мовленнєвим вимовлянням слів, але й співом.
Попрацювавши над ритмом окремих слів та словосполучень, можна перейти до лічилок, забавлянок. Скоро діти будуть у змозі поплескувати ритм окремих фраз знайомих пісень без напруги рухів, виразно, проспівуючи мелодію уголос чи про себе. Тільки тоді можна ставити перед ними нове завдання усвідомлення ритмічних закономірностей.
Більша частина пісень, що призначені для дітей 4-7 років тільки двох рівнів: один з них відповідає пульсації основних метричних доль (ми їх нотуємо четвертями), другий – вдвічі більш швидкий (ми його нотуємо восьмими). Восьмі тривалості зустрічаються тільки в групах з двох або чотирьох нот.
Наприклад, дві фрази з народної пісеньки:
Куй,     куй,                                то  ве-   ли-кі
І          І                                        П         П
ко-ва    лі,                                   то  ма-  лі.
П         І                                       П          І
Ми не використовуємо теоретичних назв ритмічних тривалості. Нам потрібні назви, які можна вимовляти в процесі співу. Рекомендуємо використовувати наступні ритмічні склади:
І   = ТА, четвертна
П  = ТІ-ТІ, дві восьмих
 = ТА-ТА, половинна
Куй,     куй,      то ве-   ли-кі
І           І             П        П
та        та            ті-ті     ті-ті

ко-ва    лі,         то ма-  лі.
П          І            П         І
ті-ті     та          ті-ті      та
Пауза теж називається за допомогою складу «Сє», а долоні під час поплескування розводяться в різні сторони – звука немає.
Надійний шлях проникнення в «таємниці ритму» лежить через ігри, які мають образний  чи сюжетний задум. Наприклад, «Одне питання – десять відповідей», «Ритмічна луна». Використовуємо точну луну – акуратне повторення фраз, що виконує педагог одна за одною. Діти не повинні намагатися поплескувати  фразу разом з педагогом, а тільки після нього. Такі вправи розширюють об’єм сприйняття, розвивають влучність, швидкість реакції.
Луна може стати неслухняною і повторювати кінець фрази, може – початок. Спостереження дітей за педагогом стане більш активним і змістовним. Один з варіантів – «доросла луна», коли треба поплескати і вимовити або проспівати ритмосклади.
Тепер можна перейти до гри «Питання-відповідь», коли педагогу відповідає весь колектив дітей, а потім одна дитина чи педагогу відповідає одна половина дітей, потім друга.
Для наочного зображення ритмічних фігур рекомендуємо використовувати картки-долі із зображенням ритмічних елементів для індивідуального користування:
, , ,       
Результативність. Розвиток музичного ритму у дітей з особливими потребами за поданим методом дозволяє врахувати індивідуально - психологічні особливості дитини, закріплювати дитиною матеріал й ті завдання, які виноситимуть фахівці (логопед, дефектолог) на індивідуальну корекційно - розвиткову роботу. 


2.4. Гра на дитячих музичних інструментах
У практиці музичного виховання дошкільників провідною є музично-виконавська діяльність. Саме вона допомагає дітям сприймати і розуміти музику, пізнавати гармонію звуків, мову музичних інструментів.
Інструментальне музикування також сприяє загальному розвитку дошкільників: ознайомлення з різними музичними іграшками та інструментами збагачує пізнавальну сферу особистості, а безпосередня гра на таких інструментах розвиває дрібну моторику та координацію рухів. Відтворюючи живі звуки, юні музиканти отримують безліч позитивних емоцій, під впливом яких розкривається їхній творчий потенціал. А участь в оркестрі вчить кожну дитину розуміти інших, узгоджувати власні дії з діями однолітків.
Для організації дитячого оркестру у нас є цілий «арсенал» музичних іграшок та інструментів, які  умовно можна розділити на такі групи:
·        шумові (молоточки, ложки, тріскачки, бубон, барабан, трикутник, дзвіночки, дерев’яні кубики, палички);
·        ударно-мелодійні (металофон, ксилофон);
·        духові (сопілка, дитячий саксофон, кларнет, труба);
·        струнні (дитяча гітара, цимбали).
Щоб підготувати кисть руки дитини до гри на інструментах, використовуються на музичних заняттях ігри з пальчиками. Навчившись грати на різних інструментах, розказують казки за допомогою оркестру. Ми подали у цій збірці  казки для оркестру.
Казка № 1 «Казка про дівчинку Росяночку»
Була собі дівчинка Росяночка – чемна тат мила. Жила вона у чарівному лісі. Уночі у лісі тихо-тихо.
Музичний керівник грає на фортепіано у низькому регістрі.
Лише зірки мерехтять на темному небі.
Дитина грає поодинокими  ударами на металофоні у такт музиці.
Та ось прокинулося сонечко і послало на землю один, другий, третій промінець.
Дитина виконує прийом glissando  на ксилофоні у такт акомпанементу музичного керівника.
Першою від промінчика сонця прокинулася травичка і лагідно зашелестіла.
Діти грають на пляшечках з пшоном у такт акомпанементу.
У траві розкрилися квіточки-дзвіночки і весело задзеленчали.
                До музичного супроводу приєднуються діти, які грають на дзвіночках.
Прокинулась дівчинка Росяночка, поглянула у віконце і зраділа чудовій погоді. Пішла Росяночка до річки вмиватися. Шелестить травичка, дзвенять дзвіночки, радісно співають пташки.
Вступають діти, що грають на сопілках.
Усі вони вітають красуню Росяночку. Хвильками весело зустрічає дівчинку річка.
Діти виконують прийом glissando на цимбалах.
І все було б добре, та злий Вовк стежив за дівчинкою Росяночкою з темного лісу. Ось він помалу підкрадаються до неї все ближче і ближче… Ось-ось схопить маленьку і понесе її за високі гори, бистрі  ріки, темні ліси...
Звучить   тріскачка, рубель, деркач. Темп прискорюється, сила звука поступово зростає.
І бути б лиху. Та тут з’явився добрий вайлуватий Ведмедик.
Дитина вистукує на барабані.
Він прогнав злого Вовка все далі й далі вглиб лісу. Наляканий Вовк тікав щодуху.
Темп супроводу швидкий
І зраділо сонечко,                             грає ксилофон
Лагідно зашуміла травичка,            грають сипучі ударні
Задзвеніли дзвіночки,                      грають дзвіночки
Заспівали птахи,                               грають сопілки
Весело заплескали річкові хвилі.   грають цимбали
Ось і казочці кінець, а хто грав – той молодець!
Казка № 2 «Музична крамничка»
У кутку зали влаштована крамничка – на полицях стелажа розкладені музичні дитячі інструменти та звукові іграшки. На центральній стіні зали – зображення музичних інструментів (класичних та народних), веселих ноток. Біля «вітрини» - діти-продавці, серед них Сонечко, Жучок, Павучок та Метелик.
         Виходить Цвіркун (дорослий), бере в руки дзвіночок і дзвонить у нього.
Цвіркун. Відчиняємо, дзинь-дзинь, ми крамничку-магазин.
                 Ця крамничка не проста, а музична й чарівна.
                 Я – Цвіркун, її директор. (підходить до стелажу)
Це музичні інструменти. Їх багато на вітрині.
Ось найбільший – піаніно. Ось гітара, флейта, бубон.
Знають добре їх усюди. Ну а це – металофон,
Грає так він: дінь-дінь-дон.
         Виводить наперед продавців, представляє кожного, й вони кланяються по черзі.
Цвіркун. У крамниці продавці, пречудові фахівці:
                 Добре Сонечко-жучок  і веселий Павучок,
               І Метелик невеличкий…
Продавці (разом) Маєм здібності музичні!
Цвіркун (до дітей у залі) До нашої крамнички завітайте,
                                            Музичні інструменти вибирайте.
         З’являється Муха-веселуха(дорослий). Дзвонить у дзвіночок, підходить до полиць, мацає все, що на них лежить. Цвіркун намагається відволікти її від мацання.
   Цвіркун. Ось і перший наш клієнт вибирає інструмент.
                    Добрий день вам, пані Мухо, незрівнянна веселухо.
                    Що бажаєте придбати? Що з товару показати?
                    Інструменти в нас хороші – і малі, й великі, прошу.
Муха. Покажіть мені найбільший
            І найкращий з-поміж інших.
         Цвіркун  підходить до фортепіано, сідає за нього.
Цвіркун. Пропоную піаніно. Інструмент цей старовинний,
                 Має клавішів багато, можу я для вас зіграти.
         Грає коротеньку мелодію. Муха прислухається. Обходить фортепіано й скрушно хитає головою.
Муха. Грає ваше піаніно й справді гарно, серце мліє.
           Але ж як його забрати? Силу добру треба мати.
           Підберіть щось невеличке, неважке та симпатичне.
         Цвіркун знов підходить до вітрини.
Цвіркун. Мабуть сопілка підійде…
Муха. Покажіть, де сопілка. Де?
Цвіркун. Хай Метелик вам заграє, сопілку він чудово знає.
         Метелик бере сопілку і показує її Мусі.
Метелик. Інструмент цей дерев’яний духовий,
               Сопілка теж прийшла до нас із давнини,
                Є в ній отвори маленькі – треба дути,
               Щоб тоненькі й ніжні звуки з них добути.
         Метелик грає на сопілці.
Муха (змахує рукою) Інструмент цей надто вже писклявий,
                                     Ще й, до речі, він у вас дірявий.
                                     Пошукайте інший, цікавіший –
                                     Без дірок хай буде та міцніший.
Цвіркун. Нуж бо, Сонечко-жучок, пошукай без дірочок,
                  Металевий та міцний інструмент, для гри зручний.
         Сонечко грає на металофоні. Муха прислухається, бере його собі.
Муха. Дай-но паличку мені тепер, Жучок,
            Хай-но спробую заграти хоч разок.
Гратиму і я на всі лади – (б’є  безладно паличками) 
Вжик-вжик-вжик, вжик-вжик, туди-сюди!
Ой, як просто і як легко все виходить…(вагається)
Ні, мені металофон цей не підходить.  
Ет, на ньому я вже вмію грати,
Треба щось складніше підшукати.
Цвіркун. Доведеться тоді без поради вам самій інструмент вибирати.
Муха (помічає бандуру чи гітару) А що це на вітрині лежить?
                                                          Ви ближче мені цей товар покажіть.
Цвіркун. Нехай Павучок наш бандуру покаже
                 І вам популярно про неї розкаже.
         Павучок бере бандуру, імітує гру на ній.
Павучок. Бандура – струнний дерев’яний  інструмент,
                 І заслуговує вона на комплімент.
Я струни пальцями ось так перебираю – мелодію на них дзвінку та гарну граю.
         Звучить музичний фрагменту запису. Муха плескає в долоні радісно, хапає бандуру.
Муха. Моя цяця, яка ж ти гарненька. На тобі я заграю любенько.
            Тож бандуру свою забираю, не пакуйте її – поспішаю.
Вже сьогодні у мене гастролі, прощавайте, бувайте здорові.
         Підбігає ближче до дітей, піднімає вгору бандуру й кланяється.
Муха. Привіт вам,шановні. Увага! Увага! Чекає на вас тут весела розвага.
      Заслужена гратиме Муха-артистка, відома й найкраща з усіх бандуристка.
         Муха розташовує бандуру неправильно й грає на ній, різко ковзаючи по с трунах усіма пальцями. Діти в залі затуляють вуха.
Музичний керівник. Від твоєї музики, Мухо-веселухо,
                           Зрозумій: у публіки вже втомились вуха.
Діти. Ось така ти в нас артистка – аж ніяка бандуристка.
         Муха  крутить бандуру, тупає ногою і несе до продавців.
Муха. Свій непотріб забирайте, може він лише рипіти,
           Я розумна, так і знайте, вам мене не обдурити.
Музичний керівник.
Щоб навчитись добре грати, треба музику вивчати
І щодня чимало років брати музики уроки.
         Цвіркун роздає дітям-продавцям музичні інструменти.
Цвіркун. Так і я, і мої люди музику віддавна любим,
                 Присвятили їй життя – це у нас без вороття.
                 Ось, будь ласка, пані Мухо, нашу гру тепер послухай.
Дитячий оркестр виконує кілька музичних творів. Муха спочатку робить вигляд, що їй байдуже, а потім прислухається й пританцьовує. До неї долучаються усі гості.
Цвіркун. хоч ми аж до ранку могли б для вас грати,
               Музичну крамничку нам час зачиняти.
              Захочете щось із товару придбати –
              Приходьте вже завтра, ми раді вітати.
Дзинь-дзилинь, дзинь-дзилинь, зачиняєм магазин.
Любі гості, прощавайте і про нас не забувайте.

Серед дидактичних ігор є суто ігри для виконання інструментальних творів:
«Кольорова партитура»
Мета. Учити своєчасно вступати та закінчувати гру.


Матеріали. Квадрат певного кольору відповідає певній групі оркестру брязкалець: брязкальця фабричні - червоний, пляшки з насінням у вигляді звірів - жовтий, дзвіночки на дерев’яних паличках та ложках - синій, брязкальця з монеток та ґудзиків - зелений. Чорним позначено час співу солістів.
Хід гри. Для прикладу обрано пісню О.Добриніна «Погремушка» у виконанні О.Зарубіної. Куплети співає дитина-соліст, приспів співають всі діти, а в програшах між куплетами, у ступі та закінченні до пісні грає весь оркестр чи його групи.
Діти, розподілені на групи оркестру брязкалець, слухають та пригадують пісню, знайомство з якою відбулося на попередньому занятті.
Знайомляться з партитурою, визначають колір своєї групи та м’ясце в схемі.
Музичний керівник показує по партитурі, а діти у свою чергу грають.
Теж саме тільки під музику виконують кілька разів.
Потім приєднується спів солістом куплетів та приспіву дітьми.

Гра на інструментах – цікава і корисна музична діяльність дітей. Музичні іграшки і інструменти дозволять прикрасити життя дитини, розважити її викликати потяг до власної творчості.
Методика навчання грі на інструментах в інклюзивній групі повинна бути організованою та послідовною. Успішність залежить від узгодженості всіх форм музичних занять дітей. На цих музичних заняттях діти отримують відомий об’єм знань та навичок, накопичують репертуар. Паралельно  весь досвід використовують в самостійній музичній діяльності поза заняттями: в групі, на прогулянці, під час рольових ігор, в сім'ї.
Ось, що робить гру на інструментах цікавою для дітей і цінною для їх музичного розвитку:
- знайомство дітей із новими інструментами
- виконання ними цікавих завдань з вибору інструментів для виконання п’єс
- здібність оцінювати по слуху якість свого виконання
- можливість участі в різних ансамблях
          Використовується гра на дитячих музичних інструментах в індивідуальному  музикуванні в години дозвілля, в колективному виконанні в дитячому оркестрі.
За допомогою інструментів добре спонукати дітей до самостійних занять музикою. Діти грають знайомі поспівки, імпровізують нескладні ритми, підбирають по слуху знайомі мелодії, грати в «музичну луну», співати та підігравати собі.
Надаємо перелік видів музично-виконавської діяльності:
-         рухливі ігри з дитячими музичними інструментами,
-         на слух розрізняти звучання,
-         знати назви інструментів;
-         порівнювати із звуками навколишнього світу (дощик, грім, бій годинника);
-         передається ними різний настрій (барабан – бадьорий, бубон – веселий, бубонці – гримливий).
-         акомпанування собі під час співу, гра в оркестрі, ансамблі,
-         рухливі ігри з музичними інструментами,
-         вправи на правильне тримання інструментів.
Дітям з порушенням фізичного і психічного розвитку подобається грати в оркестрі. Не всі інструменти – іграшки використовуються в ансамблі однаково. Найбільше навантаження мають металофони, мелодії, цитри. Грати на них доручають дітям, які добре володіють технікою гри. На гуслях, тріолах і деяких ударних можуть грати молодші за віком діти. Партію рояля доручають виконувати дитині, як навчається в музичній школі, або двом дітям, що виконують окремо партію лівої та правої рук.
Ми наводимо Алгоритм роботи з організації навчання дошкільників  грі на дитячих музичних інструментах та Алгоритм слухання звучання різних музичних інструментів на музичних заняттях протягом  навчального  року з досвіду роботи в інклюзивній групі.
Алгоритм роботи з організації навчання дошкільників
                     грі на дитячих музичних інструментах

                               



Червень, серпень
1 заняття. Ритмічні вправи на олівцях.
                  Знайомство з казкою  «Ведмідь та бджоли», педагог грає на шумових інструментах.
2 заняття. Повторне слухання казки.
                  Ритмічні вправи.
3, 4 заняття. Педагог розказує казку. Діти грають на інструментах:білка – брязкальці дитсадка 3, олень – ложки 3, бджоли – брязкальце на палиці 1, ведмідь – барабан 2, пиляти -  рубель 2, пташки – сопілки 3 штуки.

Ті, у кого краще виходить, на 3 неділю ідуть у ясельні групу. Педагог розказує казку, діти грають та озвучують репліки героїв.

Вересень, жовтень

















Листопад, грудень

Лютий , березень




Березень.




Квітень






Травень
1 заняття. Слухання п’єси за вибором педагога, яка виконується 3 рази:
- визначення настрою музики;
- педагог грає на інструментах згідно партитурі;
- педагог імітує гру на бандурі, діти імітують гру на сопілці, ксилофоні, барабані,  ложках.
2       заняття. Заняття з ритмоблоками:
-         ті-ті бігають, та крокують чи тупотять;
-         в партії сопілки ритмосклади ПП  ПП  ПІ  ПІ.
-         вступ слухають, під музику 1 куплету всі співають ритмо-склади та імітують гру на сопілці.
Так розучують партію кожного інструменту.
-         розподіл дітей у групи оркестру (ксилофони, сопілки, ложки, барабан);
-         заняття окремі з кожною групою з розучування оркестрової партії.
Далі на заняттях діти,  які опанували виконання певної оркестрової партії,  готують виступ оркестру до осіннього свята.

Сюжетні танці чи танці героїв з ложками, сріблястими паличками, дзвіночком.

Підготовка співу пісня до маминого свята під акомпанемент оркестру, в якому беруть  участь всі діти групи. Спів виконується разом з партією  бандури, а партії груп оркестру залишаються без змін.


1.     Знайомство дітей із записом (партитура) п’єси за вибором педагога  для оркестру.
2.     Гра по партитурі.
3.     Виступ оркестру  на шевченківськім святі, на занятті клубу «Створимо музей руками дітей».
4.     Розучування  3 п’єс для оркестрів:
-         ксилофони (4 дитини) акомпанують до програшу  пісні «Без музики»;
-         брязкальця(2), трикутники (2), бубон (1), фортепіано  виконують «Німецьку пісеньку» П.Чайковського;
-         усі діти грають на дитячих інструментах  уривок із 1 частини «Дитячої симфонії» Й.Гайдна .
Виконання п’єс на святах та розвагах згідно з планом.
Розучування пісні «Брязкальце» О.Добриніна для виконання підчас планових розваг в різних вікових групах.
1)    Вивчити слова приспіву.
2)    Розділити дітей на 4 групи оркестру брязкалець.
3)     Почати розучування оркестрових партій  з дидактичної гри «Кольорова партитура».
4)    Вчити під фонограму пісні послідовність груп оркестру.
5)    Заспів виконуватиме соліст із старшої групи.




Алгоритм слухання звучання різних музичних інструментів
                   на музичних заняттях протягом  навчального  року

Місяць
Тема  роботи
Мета
Червень, серпень






Вересень, жовтень





Листопад, грудень








Січень, лютий





Березень,
квітень, травень
Групи симфонічного оркестру.





Українські народні інструменти




Інструменти дитячого оркестру. Імітація гри на макетах інструментів народного та симфонічного оркестрів




Троїсті музики





Інтерактивна екскурсія до концертної зали.
Середня група. Знайомство із скрипкою.
Старша група.
Загальне знайомство із складом та звучанням різних груп оркестру.

Середня група. Знайомство з інструментами.
Старша група. Поглиблення знань про українські народні інструменти.

Середня група.
Знайомство з розмаїттям дитячих інструментів для оркестру.
Старша група.
Навчання грі за партитурою оркестрової п’єси , по оркестровим партіям.

Середня група. Знайомство із звучанням оркестру. Старша група. Поглиблення знань про український народний оркестр.

Відео перегляд виступів
дитячого, народного та симфонічного оркестрів у запису із Інтернет - ресурсів.




                                     
Результативність. Діти з особливими освітніми потребами отримують знання та навички гри на дитячих музичних інструментах, знайомляться з різними інструментами, з їх будовою. Малята оволодівають навичками правильного звуковидобування індивідуально і колективно, брати участь у невеликому ансамблі. І хоча у дошкільників увага ще нестійка, вони слабо володіють технікою гри, головне для педагога – навчати дітей і зацікавити їх музикою, викликати бажання самостійно музикувати.

2.5. STEM - освіта на музичних заняттях з дошкільниками інклюзивної групи
В своїй практичній роботі ми постійно цікавимось проблематикою дитинства. Нам було приємно, що досвід роботи з дослідницько-пошукової тематики на музичних заняттях відповідає сучасним запитам освітніх технологій в закладах дошкільної освіти. Наприклад, альтернативній програмі формування культури інженерного мислення в дошкільників «STREAM - освіта, або Стежинки у Всесвіт» К.Крутій.
Ми і наші діти живемо у високотехнологічному суспільстві. У ньому велике значення має техніка, фізика, хімія, математика. Нині культура користування технікою, креативне мислення, міждисциплінарні зв’язки в навчанні поступово стають важливою складовою загальної культури людини. Людина має знати як ефективно, оптимально та доцільно використовувати техніку, знання з природничих наук. Як виховати майбутніх інженерів? Коли у дитинки з’являється інтерес до техніки? Тут більше запитань, ніж відповідей. Відповісти на ці запитання допоможе новий напрям освіти  - STREАM. Тож змалку навчаємо дітей пошуку, дослідам, що доречні їх віку.
Діти приймають участь у пошуково-дослідницькій діяльності  на музичних   заняттях та розвагах з використанням національних  музичних інструментів та української  музики.
Заняття проводяться в ігровій формі з роботом Знайликом. Він  веде журнал дослідів та знахідок. За одну мить він може перенести дітей до Стародавньої Греції в школу Піфагора. Наступним разом малята опиняться на острові, де їх зустрінуть Фізика та Астрономія. На заняттях діти конструюють інструменти для оркестру з будь-яких матеріалів. А школярі на уроках трудового навчання та технологій ЗОШ № 1 смт Розівка сконструювали для своїх молодших братиків та сестричок макети  монохорда, бандури, цимбал; виготовили деревяні ложки.
Така взаємодія дошкільників та школярів збагачує спілкування дітей та спрямовує їх у наукове майбутнє.
Мета. Розвиток  інтересу до музики, як засобу віддзеркалення навколишнього світу.
Завдання:
-        формувати у дітей конкретні уявлення про музикальний звук як явище неживої та живої природи;
-        активувати гру на дитячих музичних інструментах, спів під акомпанемент дитячого оркестру;
-        розвивати вміння слухати й чути музичні твори та навколишній світ;
-        виховувати допитливість, інтерес до довкілля.
-        використовуючи музику українського народу, формувати національну     ідентичність особистості дошкільника.
Шляхи реалізації
1.      Проведення спеціальних музичних ігор-занять з елементами пошуково-дослідницької діяльності дітей.
2.      Проведення елементарних дослідів.
3.      Обговорення результатів дослідів.
Оскільки заняття / уроки  потребують знань у різни галузях науки, ми  використовуємо педагогічний потенціал двох вчителів (вчителя початкових класів, вчителя музики) та ефективні варіанти спільного викладання, які базуються на співпраці педагогів, готовності ділитися відповідальністю та установленні успішних взаємовідносин.
  Варіанти спільного викладання:
ü Паралельне викладання, коли обидва вчителі разом відповідають за планування та викладання;  клас розбивається на різні групи.
ü Викладання на навчальних місцях, коли вчителі переміщуються від одної групи дітей до другої, повторюючи навчання для кожної групи; характер навчального матеріалу змінюється залежно від потреб учнів.
ü Викладання в команді, коли педагоги рівноцінно створюють управління класом, спільно виробляють спеціальні заходи, що спрямовуються на зміцнення стосунків дітей.
Наведемо приклади  уроків / занять, що буде зрозуміле дітям 5-9 років, допоможе зробити ознайомлення дошкільнят та школярів  з природою музичного звуку цікавим та ефективним, використовує знання з природничих наук: зоології, ботаніки, фізики, астрономії, математики.
Запис із судового журналу фрегата «Ноктюрн Піфагора»
За одну ніч наш учнівський фрегат перенісся на майже 2500 років тому, і ми опинилися в Стародавній Греції, на острові Математики. Біля пристані побачили будівлю з надписом: «Піфагорійська музична школа». Учні Піфагора займались чотирма науками: астрономією, геометрією, арифметикою і музикою. Уроки в цій школі були дуже цікаві, тому що за допомогою ниточки, що прикріплено до двох цвяхів, можна було долетіти до планет Сонячної системи і почути  надзвичайну симфонію сфер.
Юнга Нулик 10 сольмидо.
Познайомившись з допитливим Нуликом, ми вирішили завітати до школи Піфагора та побувати на уроках. Запрошуємо і вас, дорогі друзі та колеги, навчатися разом з нами.
Урок № 1. Музичний та шумовий звук
Слухання: уривок з увертюри до опери «Свадьба Фігаро» В. Моцарта (оркестрове tutti).
Вчитель (вихователь). Ми любимо музику. Як могутньо звучить симфонічний оркестр! Доторкніться до мембрани мого магнітофону. Що ви відчули? (якийсь рух, енергію звука). Це явище називається коливанням, вібрацією пристрою – мембрани. Ви можете включити свою улюблену музику на Googl play в телефоні і кожний відчути вібрацію.
Надається деякий час дітям для слухання
Вчитель. Найголосніший звук несе дуже невелику енергію. Проте навіть звук симфонічного оркестру видобуває звукову енергію, еквівалентну світловій та тепловій енергії малопотужної електричної лампочки.
Діти грають на всіх інструментах шумового оркестру, а вчитель демонструє включення лампочки.
Музичний керівник. У нас вийшла не музика, а суцільний галас. Але хоч малесенька лампочка - та горить. Що в ній горить? Який елемент?
Дати в руки дітям кілька лампочок для розглядання
Ви бачите, пристрій лампочки: цоколь, колба; в колбі 2 електроди, які з’єднані ниткою розжарення. Коли ми підключаємо лампу до електричної мережі, світло з’являється, тому що з’єднані  електроди проводять електроенергію малюнок електричної лампи). 

 
Пропоную все ж таки музику вимірювати не енергією, а задоволенням для душі.
Слухання: «Ранок» Е. Гріг
Музичний керівник. Поділиться своїми враженнями після слухання пєси Едварда  Гріга.
Діти висловлюють свої враження.
Музичний керівник. А тепер послухайте і подивіться відеоряд, в якому я показала свої враження від цієї музики.
Демонструються слайди, відео з зображенням Землі з космосу.
Вчитель. Діти, ви помітили, яка прекрасна наша планета Земля. Нам треба її оберігати? А як це робити? (не палити багаття, прибирати сміття та інші екологічні поради).
Музичний керівник. Запрошую вас, діти, взяти інструменти оркестру. Заграємо, як справжні музиканти. Тільки не симфонічного оркестру, а шумового. Спробуємо відтворити звуки осіннього ранку.
Грав оркестрі. П’єса «Осінній ранок», яку діти прийомом імпровізації відтворять на уроці: прокинулось сонечко і сказало: «Прийшов новий день!» – грають дзвіночки; зашелестів листям вітерець – брязкальця із круп’яних зерен; заспівало прохолодне джерельце – брязкальця з дрібних монет та ґудзиків; всі почули пісню дзвінкоголосого півника – дитяче звуконаслідування голосу півня.
Урок № 2. Тварини, що слухають музику природи
Обладнання. Сконструйоване джерело звука: дошка довжиною 30-40 см, в яку вбито 2 цвяхи, на них натягнуто волосінь, мапа, компютер.
Вчитель (супроводжує відеофільм поясненням). Дельфін пливе по водах океану. Щось його налякало. Він чує звук тоненький-тоненький. А ось людина пливе на кораблі. Вона не лякається, тому що не чує цього тоненького звука. Щось то був за звук? Він був створений коливаннями води далеко – далеко від корабля і дельфіна. Це й звук у 100 000 герц підказав дельфінові, що наближається шторм. А людина такого коливання не може відчути, тому що сприймає коливання тільки до 20 000 герц.
Які у вас виникли питання?
Діти висловлюють свої думки.
Музичний керівник. Давайте по-перше поясню, що означає слово «герц».
У Стародавній Греції  (показує на мапі) жив вчений на ім’я Піфагор. Він зробив  музичний інструмент – монохорд. Послухайте, як звучить струна. Тепер я скорочу її, притиснувши у середині. Послухайте, як тепер вона звучить (тоненько, вище на октаву). Я ще скорочу більше струну. Як вона тепер звучить (ще тонше, вище).
Дослід  «Як звучить струна?»      
Діти роздивляються натягнуту струнуз’ясовують,  як примусити її звучати (посмикати, щоб тремтіла) і як примусити замовчати (не дати їй коливатись, затиснути рукою чи яким-небудь предметом.
Музичний керівник. Як швидко коливається струна, її швідкість вимірюється в герцах (Гц). Герц означає 1 коливання в секунду. Ця одиниця вимірювання отримала назву на честь знаменитого німецького фізика Генріха Герца (показує портрет).
Слухати музику природи можуть бджоли, летючі миші, кіти (просмотр коротких відео-роликів). А ми , люди, можемо слухати музику природи?
Відповіді дітей
Запрошую вас до моря. Чуєте звуки морських хвиль?
Слухання: М. Римський – Корсаков. Симфонічна сюіта "Шехеразада" (тема Синдбада)
Музичний керівник. Уважно слухайте і впізнайте – хто ж це летить?
Слухання : Н. Римський-Корсаков. Політ джмеля із оперы "Казка про царя Салтана" (труба).
Музичний керівник. Пограємо у звуки природи. За допомогою оркестрового інструменту відобразіть тварину: цокіт копит оленя – брязкальце з крупою, спів пташки - сопілка, пісеньку комахи – співоча расчески. Виберіть кожний для себе інструмент оркестру. І через кілька хвилин ми послухаємо п’єсу «Звуки природи» у вашому виконанні.
Урок № 3. Пташка і обертони музичного звуку
Обладнання: віник, нитка, дошка стола, малюнки та схеми обертонів різних музичних інструментів, малюнки горобця, його будова тіла, набір сопілок.
Вчитель (показує віник). Вам знайомий цей предмет? (віник). Як його виготовили? (скрутили багато рослинних стеблин, а отримали один віник). Так буває і з музичним звуком. Вчений Піфагор відкрив, що один звук складається з багатьох звуків, які називають обертонами.
Спробуємо знайти ще приклади, коли з багатьох получається одне (кручена нитка, дошка стола з тирси, тіло людини)
Дослід № 1 «Кручена ниточка». Дітям роздається відрізки нитки для дослідження.
Дослід № 2 «Тирса для столу» . Педагог показує зріз дошки з тирси. Пояснює, що дошка одна, а тирсинок багато.
Слухання. Один звук на сопілці, фортепіано, бандурі.
Музичний керівник. Музичний звук складається із обертонів - багато маленьких тонів, а разом  вони – один повний звук. Обертони разом з основним тоном складають звукову хвилю складної форми. Кожний музичний інструмент, коли грає – народжує хвилю особливої форми, тому що величина різних обертонів  різна.
Рухова вправа «Хвилі звукові». Форми звукових хвиль флейти (округла, спокійний звук), гобою (зубчата, звук різкий), кларнету (з веселинками, пронизливий звук) на малюнках. Діти відтворюють їх форму рухами рук.
 
 Музичний керівник. Композитор Дмитро Кабалевський склав музичну казку «Петрик та вовк». Героями в ній є вовк, пташка, кішка, старий дідусь, качка. Про кожного із героїв композитор розказує за допомогою духових музичних інструментів: флейти, кларнету, фаготу, валторни. Познайомимось з пташкою.
Слухання. Д. Кабалевський «Симфонічна казка «Петрик та вовк», тема Пташки.
Музичний керівник. Спробуємо дати характеристику музиці, яка розказала нам про Пташку (легка, летить у повітрі, махає крильцями, співає тоненьким голоском).
Лялька Пташка( чи лист, що передав нам горобець зранку на прогулянці). Я горобчик. Мій Творець сконструював мене у вигляді літака, тому в моєму тілі все пристосовано для польоту. Творець використав найлегшіший матеріал.  Всі кістки всередині порожнисті, тому вони легкі та водночас міцні. Наприклад, у альбатроса скелет важить всього 150 грамів, хоча довжина його тіла більше метра, а розмах крил – 3 метри. Творець дав мені напрочуд міцне серце. Воно робить 460 ударів у хвилину. А мої очі бачать на багатіше краще ваших, тому що у нас горобців у 8 раз більше зорових клітин, ніж у вас, людей.
 
 Музичний керівник. Дякуємо нашому другу, горобцю за цікаві пояснення. Тепер ми будемо знати, чому пташки такі легкі і музика, яку ми слухаємо теж легка. А звук співу пташок має багато обертонів. Давайте ще раз послухаємо.
Слухання. Д. Кабалевський «Симфонічна казка «Петрик та вовк», тема Пташки.
Проблемна ситуація. Діти, перед вами набір різних музичних інструментів: трикутник, брязкальце, бубон, ксилофон, дзвіночок, сопілка. Виберіть, який з низ краще зможе передати голос та спів пташки.
Гра  в оркестрі за партитурою. Запрошую заграти в оркестрі за партитурою . Будьте уважні та слідкуйте, коли прийде черга кожного інструмента грати по партитурі.
1.     Брязкальця
2.     Дзвіночки
3.     Бубон, брязкальця
4.     Сопілка
5.     Ксилофон, дзвіночки
6.     Сопілка
Урок № 4 Тема «Співаючі та мовчазні келихи»
Слухання. Запис звучання клавесину, челести, металофону за вибором вчителя.
Вчитель (читає). Ти тільки вслухайся,— мовив він,— тільки вслухайся, яка небесна музика лунає в шумі вечірнього вітру в лісі! Чуєш, як струмки співають чимраз голосніше, як кущі й квіти приєднують до них свої ніжні голоси?
Референдарій прислухався, щоб почути музику, про яку говорив Бальтазар.
— Ай справді,— почав він,— ай справді по лісі линуть звуки, найчудесніші, найпрекрасніші з усіх, які мені доводилося чути в житті, і глибоко западають у душу. Але це не вечірній вітер, не кущі, не квіти співають, а здається, ніби хтось у далині торкає найглибші голосники в гармонії…
До них наближались повні, все гучніші хвилі акордів, подібні до звуків скляної гармоніки, але нечуваної величі й сили. 
Карета чоловіка, схожого на китайця, була подібна до розтуленої мушлі з блискучого кришталю, двоє високих коліс, здавалося, теж були зроблені з того самого матеріалу. Коли вони крутилися, то лунали чарівні звуки гармонії.
Слухання (продовження). Запис звучання клавесину, челести, металофону за вибором вчителя.

Музичний керівник. Це уривок із казки Е.Т.А. Гофмана «Малюк  Цахес на призвістко Цинобер» . Те, що із скляних келихів можна видобувати звук, відомо давно. Але не зовсім легко. Якщо обмакнути палець у воду і обережно водити їм по краю келиха, постійно змочуючи водою, то спочатку келих буде видавати скрипучий звук, але потім коли краї добре обітруться, звуки стануть більш мелодійними.
Дослід «Чи співають келихи?»  (за бажанням виконують кілька дітей). Обмакнути палець у воду і обережно водити їм по краю келиха, постійно змочуючи водою. Спочатку келих буде видавати скрипучий звук, але потім коли краї добре обітруться, звуки стануть більш мелодійними.
Слухання. Відео гри на келихах чеського музиканта Петра Спатіни.
Дослід № 2 «Які келихи співають?» (за бажанням виконують кілька дітей). Не аби який келих здібне видобувати приємний звук. Надати кілька келихів: 1) на тонкій та довгій ніжці, з тонкими стінками, маючий форму параболоіди обертання; 2) на товстій та короткій ніжці, з товстими стінками.

Дослід № 3 «Скільки потрібно води налити?»  (за бажанням виконують кілька дітей). Висоту звучання можна змінити за допомогою води. Давайте з’ясуємо, як залежить висота звуку від кількості води.
Висновок. Чим більше в келиху буде води, тим нижче звук. Коли рівень води підніметься до середини келиха, на поверхні з’являться хвилі, що виникають із-за струсу стінок келиха. Сильнішим коливання буде в тому місці, де в поданий момент знаходиться палець, що видобуває з келиха звук.
Вихователь. На основі  описаного явища відомий американський учений Бенджамен Франклін, який відкрив атмосферну електрику, створив оригінальний музичний інструмент, що нагадує музичний інструмент, про який ми прочитали в казці Е.Т.А. Гофмана «Малюк  Цахес на призвістко Цинобер» . у 1763 році  він подарив його англійці міс Девіс. Протягом кількох років вона його демонструвала у багатьох країнах Європи, а потім цей інструмент безслідно зник. Письменник Гофман,мабуть бачив його і використав у своїй казці. Кришталева музика з’являється від високочастотних (дуже швидких) коливань.

Музичний керівник. Запрошую всіх у оркестр, де використовуватимемо тільки інструменти, що видобувають дзвінки звуки.
Гра за партитурою: 1) дзвіночки; 2) металофон; 3) трикутник; 4) дзвіночки і трикутник; 5) металофон.
Урок № 5 Беззвучні звуки. Музика дзвонів.
Вчитель. На голові кожної людини є 2 вуха. Для чого вони нам потрібні? (щоб чути звуки навкруги).
Слухання. Звуки співу цвіркуна, писк летючої мишки.
Вчитель. Є люди, які не чують таких різких звуків, як спів цвіркуна та писк летючої мишки. Це залежить від віку людини. Наприклад, деякі старі люди не сприймають високі тони звука, а більш низькі - чують: до 6000 коливань, якщо норма 15-22 тисячі коливань. Народжуються люди з унікальним слухом. Наприклад, композитор Микола Римський-Корсаков мав кольоровий слух.
 
А Костянтин Сараджаєв чув у октаві не 8 звуків, як ми з вами, а 1701 звук.
Музичний керівник. А зараз ми проспіваємо ці 8 звуків.
 (Спів звуків гами До мажору).

Музичний керівник. Сараджаєв дуже любив музику  дзвонів.
Його називали дзвонар, тому що він писав музику для ансамблю дзвонів і сам грав на дзвонах. Музика дзвону з’являється несподівано. Наче небо звучить. Грозовий удар. Ще один, як музичний грім. Раптом – заголосило наче пташиний спів. Це свято музики дзвонів.
Слухання. Музика дзвонів.
Музичний керівник (читає і проспівує музичні інтервали, може грати їх на сопілці). Сараджаев писав: «Колокол всего ближе способен передавать звуки, имеющиеся в природе, благодаря своим обертонам и богатству звучания сложных сплавов (из разнных металлов). Хочется мне записать, как звучат предметы: фабричные трубы соль b  - ми b, мельницы ми b – до, маяк ре b - си b, кристалл (соли, например) ре b - соль b; теперь о стекле и металлах: стекло ми - до #, медь ре-си, железо ля b – фа, золото фа – ре».
Костянтину Сараджаєву вдалося відкрити, що звук на дзвоні змінюється від дзвону різного за розміром; якщо для виготовлення дзвонів використано різний склад металів.
Слухання музики дзвонів за вибором педагога.
Вчитель. Пропоную створити музей дзвонів. Ми роздамо вам трафарети дзвонів різного розміру. Ви обираєте, який вам сподобався і розмальовуєте так,ніби ви чуєте кольорову музику дзвонів.
Зображувальна діяльність «Музика дзвону».
Діти виконують завдання під супровід музики.
Малюнки розміщують на стенді в приміщенні класу «Музей музики дзвонів».
Урок № 6. Л.В. Бетховен
Слухання. Уривок з увертюри «Егмонт» Л.В.Бетховена

Вчитель. Людвіг ван Бетховен оглухнув дуже рано. Слухаючи гру на роялі, він приставляв до нього один кінець своєї тростини, а інший тримав у зубах. Так він чув, звуки музики. Як звуки роялю досягали до його слухових нервів?
Дослід «Погриземо сухаря». Візьміть твердого сухаря і гризіть його. Ви чуєте оглушливий шум? А ваші сусіди по парті чують, як шумить у ваших вухах  сухар? Ні, не чують? Справа в тому, що гуркіт існує тільки у ваших вухах і не турбує сусіда. Кістки черепа, як тверді тіла, дуже добре проводять звуки. Вони посилюються і доходить до слухового нерва через тверді кіски черепа.

Дослід «Годинник між зубами». Затисніть кільце механічного кишенькового годинника між зубами и закрийте вуха пальцями. Ви почуєте тяжкі удари. Так посилиться цокання годинника. Тепер зрозуміло,як чув звуки музики глухий композитор Людвіг Бетховен.

Урок № 7. Камертон
Вчитель. У мене в руках камертон. Давайте розкриємо тлумачний словник і прочитаємо: «Це металевий інструмент, що видає під час удару звук, який є еталоном висоти для настроювання музичних інструментів та для співу у хорі».
За його допомогою регент може почати розспівування хору, скрипаль настроює першу струну скрипки. Камертон звучить, тому що дві металеві пластини коливаються із швидкістю 440 коливань у секунду.
Дослід «Настроювання для співу». Музичний керівник видає звук камертону і настроює дітей до співу.
Спів «Пісня про шкільну країну»
Вчитель. Коливання відбувається так, що обидві ніжки камертона одночасно то зближуються, до віддаляються. Частинки повітря між ними то зжинаються, то розлітаються в різні сторони, доносячи звукові хвилі до нашого вуха.
                Дослід «На столі». Слухайте ще раз звук камертону. Він звучить тихо. Тепер ми його зможемо обперти об край стола – звук став голосніше. Але він швидко згас, тому що хвилі передалися дошці стола.
Вчитель. Відомо, що стеля і стіни здійснюють непомітні для нас коливання. Якщо, десь недалеко працює парова машина, що має такий же період коливань, ці коливання стін і стелі будуть посилені і будівля може обрушитися. Наприклад, по бульвару Шевченка їде трамвай. В одному місці один із будинків розташовано так, що коливання стін і стелі будинку мають такий же період коливання, що і трамвай який іде повз будинку. І хазяїн помітив, що стіни тріскаються, а стеля опускається. Він звернувся в управління Транспорту нашого міста і там прийняли таке рішення: щоб будинок не рухнув, трамваї повинні їхати повз цієї будівля дуже повільно.
Дослід «Куля і камертон». Ударимо камертоном по твердій поверхні. Він зазвучить. Доторкнемося камертоном до маленької кулі, що висить на нитці. Що побачили?
Діти пояснюють: кулька відскочила і починає коливатися, битися об ніжку камертона; як тільки звучання камертона припиниться, кулька теж перестала відскакувати. Висновок. Причиною звука є коливальні рухів камертону.
Музичний керівник видає звук камертону і настроює дітей до співу.
Спів «Гама» Г.Струве

Результативність. Усі компоненти STEAM спрямовано на всебічне глибоке дослідження світу, розвиток мислення і мовлення, сенсорні сфери, навчання дитини використовувати знання у повсякденні. Музичні заняття повинні стати технологічно сучасними, допомагати пізнавати довкілля в усій повноті, розглядати явища з різних сторін.

Висновки
Створення умов якісної освіти для дітей із особливостями психофізичного розвитку, залучення їх до загального освітнього процесу є одними із пріоритетних завдань, яке поставлено перед освітянами державою.  Одним із дієвих засобів суспільної адаптації, а також важливим компонентом розвитку і виховання є музика.
 Кроки до музичного виховання в інклюзивній групі педагоги   ЗДО № 163 розпочали з травня 2018 року, коли стартував психолого-педагогічний проект музичного керівника «Музика збирає у коло». Важливо, що здійснюється він комплексно у трьох напрямах: «Музика допомагає мовленнєвому розвитку», «Музика звучить у повсякденні», «Музика, як віддзеркалення навколишнього світу». Мета проекту: розроблення необхідної політики співпрацювання на підтримку інклюзії дітей з особливими потребами у закладі дошкільної освіти, зміцнення педагогічного колективу з метою захисту інтересів дітей з особливими потребами.
Виховання дітей з особливими освітніми потребами музичним мистецтвом зорієнтоване на духовно-емоційний та розумовий розвиток особистості. В своїй роботі ми створюємо умови музичного розвитку особистостей в різних видах діяльності. Використання технологій музичного розвитку, що описані в роботі сприяють не тільки розвитку загальної музикальності, але й створюють передумови для формування позитивних емоцій, підвищення життєвого тонусу, для розвитку мовлення, регуляції нервових процесів дітей з обмеженими розумовими і фізичними можливостями.
Кожен музичний керівник є творцем, як  кожного окремого музичного заняття, так і музичного виховання в цілому. Особливо це стосується роботи педагога і інклюзивній групі, де перед музичним керівником  постає одне із важливих завдань – пошук нових форм і методів роботи, оновлених підходів до дітей з особливими освітніми потребами, участь у роботі з розвитку їх музично-естетичного розвитку. Добираючи зміст, форми, методи навчання, важливо максимально враховувати, якою мірою вони будуть сприяти більш ефективному розумінню і засвоєнню знань та навичок дітьми.
В своїй професії, використовуючи різні навчальні види діяльності з дітьми в інклюзивній групі дитячого садка,  педагог не спрощено викладає навчальний зміст, а підтримує процес навчання дітей, розширює знання всіх дітей. Технології є різноманітними й включають у себе: говоріння, слухання, сів, фізичні рухи, театральні ігри, використання аудіо та відеоматеріалів, комп’ютерів.   
Використання ефективних методів музичного виховання в інклюзивні групі зробить практичну роботу педагога-музиканта результативною і креативною; активно допоможе формуванню світогляду, самосвідомості та розвитку соціальних властивостей дітей з особливими освітніми потребами.

 Література та джерела
1. Асламазов Л.Г. Чарівна фізика. – Бібліотека «Квант» - в.63 – М.– «Наука». – 1987.
2. Вейс П. Ступеньки в музыку. М. – «Советский композитор», 1987. – 195 с.
3. Вихователю інклюзивної групи/ Ольшевська Ж., Мягких Н., Щербина З. та ін.; упоряд. Семизорова В., Духовська О., Радоміцька Н. – Київ : «Видавнича група «Шкільний світ», 2018. – 144 с.
4. Деппелер Д., Лорман Т., Харві Д. Інклюзивна освіта. Практичний посібник. – Київ, 2013. Друге видання. 295 с.
5. Дибіна О., Рахманова Н., Щетініна В. Невідоме поруч. - М. -  2001.
6. Муратова Т. «Музика і фізика». Інтегровані уроки музики для 5-8 класів ЗОШ. -  НМЦ, Маріуполь, 2001.
7. Перельман Я. Цікава  фізика. – М. – 1960.
8.Регіональна Програма розвитку освіти «Освіта Донеччини в європейському вимірі. 2017-2020 роки»
9. Софій Н.З. Спільність зусиль: фахівці в інклюзивному класі. Навчально-методичний посібник. - Київ, 2015. - 107 с.
10. Спільне викладання в інклюзивному класі. Методичні матеріали. Укладач: Дятленко Н.М. – Київ, 2015. – 20 с.
11. Шумей Т., Сергєєва І. Програма «Маленькі дослідники». Дошкільне виховання, 2004, №5.



Інклюзивна освіта: шляхи впровадження
Д ошкільне виховання13\12 І.Дичковська, к.п.н. Рівненський ДГУ
Поняття «інклюзії» в освіті
Сьогодні проблемам включення дітей з особливими потребами до соціально життя й загального простору приділяється особлива увага. З 2013 року впровадження іо визначено як одне з важливих завдань.
Демократичні перетворення, що відбуваються в Україні, процес входження у світове економічне співтовариство зумовили зміну ставлення суспільства до проблем людей з обмеженими можливостями здоров’я, привели до усвідомлення необхідності їх ширшої інтеграції в соціум. Так, у 1994 р. 92 країни, зокрема й Україна, прийняли Саламанкську декларацію, в якій пріоритетним завданням освітньої політики було проголошено створення іо.
         У багатьох розвинених країнах ( США,В Британія, Німеччина, Скандин. країни провідною стратегією в освіті дітей з оп стала інтегрована освіта, за якої для включених у загальноосвітній процес дітей з оп створювалися додаткові спеціальні умови.
         Інтегративна освіта полягає у створенні корекційних класів у масових школах і відповідних груп у дитсадках. Це - перший крок від класичної системи спец освіти (яка передбачає повну сегрегацію «особливих» і «нормальних» дітей), що визначає відмінність між людьми як цінність і приймає кожну людину як повноправного учасника освітнього процесу.
Досвід інтеграційних програм показав, що індивідуальний підхід потрібен всім дітям (з оп, з нормативним розвитком). Особливі класи і групи виокремлюються із соціального життя дит садка, створюються певні бар’єри в спілкуванні та взаємодії дітей. Тому від ідеї інтеграції почали переходити до ідеї інклюзії – спільного навчання й виховання дітей з різними стартовими можливостями.
         Інклюзивна освіта передбачає особистісно орієнтовані підходи, методи навчання для кожної дитини з урахуванням її особливостей, здібностей, психофізіологічних порушень. Це – гнучка система, де враховуються потреби всіх дітей, не тільки з проблемами розвитку, а й різних етнічних, соціальних груп, різної статі, віку. Система навчання підлаштовується під дитину, а не дитина під систему, тож переваги дістають усі вихованці. Діти з оп можуть перебувати в групі повний час або частково, навчаються з підтримкою і за індивідуальним навчальним планом.
Інклюз освіта – наступний крок у розвитку освіти не тільки дітей з оп, а й усієї освітньої системи.

Комментариев нет:

Отправить комментарий